تعصب برای کشور، منافع ملی و حفظ ارزش های اخلاقی، بد نیست!

لیکوال: مصطفی عمرزی

لیکوال: مصطفی عمرزی

مصطفی «عمرزی»

تعصب را در مقام واکنش منفی، همیشه نقد می کنند و اما بررسی محتوایی این کنش، نشان می دهد انسان جفا دیده، مظلوم، استعمار شده، نیازمند و آزادی خواه نیز متعصب بوده است.

تعصب، جریان های بزرگ مقاومت، ایستاده گی، غیرت و جسارت را زاده است و این، تعصب بوده است که حامیان ارزش ها، منافع و کشور ها را وامیدارد برای بقای خویش، ایثار کنند.

تعصب دینی، تعصب میهنی، تعصب ناموسی و انواع تعصب، گاهی با ترادف هایی نایده گرفته می شوند که براساس دوستی، محبت، اخلاص و آگاهی، ادبیاتی ساخته اند.

تاریخ ما، نمایانگر انواع تعصب است که اگر رفتار مردم را بر اساس تعلق خاطر آنان، بکاویم، این، فقط آنچه نبوده است که در گرو علایق، احساس و عاطفه، بیان می کنند. مردم ما برای حفظ سرزمین، کشور، نوامیس، حفظ دارایی ها و دفاع از خودشان، متعصب بوده اند و سرسختی آنان که حماسه های زیادی در تاریخ این منطقه را درج می کند، بیشتر برای تعصب بوده اند.

من فکر می کنم اگر دشمنان این ملت، فقط برای تلفظ چند کلمه، منتقدان و متعصبان اند و اگر کسانی وجود دارند که با تعصب، در پی رسانیدن صدمه بر این ملت و این کشور اند، نباید احساسی را نابود سازیم که اگر این کشور و این ملت مانده اند، نقش تعصب در برپایی ارکان آن، بیشتر از مهر و محبت بوده است.

باوجود شدت کار تبلیغاتی که از طریق رسانه ها، نشست های به اصطلاح فرهنگی، چاپ کتاب و نشرات گسترده ی تلویزیونی، رادیویی و حتی تا سطح تماس با مردم، انجام دادند و همه و همه برای نفی هویت ملی (افغان) بود، مردم ما با باورمندی و ایمانی که بر هویت ملی (افغان) خود دارند، با گونه ای از واکنش تعصب آمیز، خالیگاه هایی را پُر کردند که بی نهایت واجب بود زمامداران، جبران می کردند. طی حاکمیت سیزده ساله ی رییس جمهور کرزی، مردم ما با اختیار تخلص های افغان، افغانی و ترکیبات آن- با نامگذاری صد ها و هزاران نهاد تجاری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و امثالهم، به اندازه ای کلمه ی افغان را مستعمل کرده اند که از تلفظ عام تا نقش نوشتاری آن، در تمامی جغرافیای افغانستان، به خوبی به مشاهده می رسد. این واکنش، ثابت ساخت تعصب، زمانی که برای دفاع از منافع و ارزش های جا افتاده، واقعی و معقول باشد، هرگز ناپسند نیست.



یادونه: په نن ټکی اسیا کې لیکنې یوازې د لیکوال خپل نظر څرګندوي، د ادارې توافق ورسره شرط نه دی. که تاسو غواړئ نن ټکي اسیا کې مو لیکنه خپره شي، اړیکه راسره ونیسئ. مننه

4 تبصرې

  1. محمد نعیم سادات

    د صفوی یهودی تصوف [ مریدان ] مو اوس داسی یوه حالت ته رسولی چی نور یی په اوتو بوتو شروع کړی . دا ښاغلی وایی چی تعصب ښه کار دی چی دا خبره له هیڅ منطقو سره جوړه نه راځی . ددوی مداری کرزی اوس د طالبانو صفتونه کوی . څه شول هغه ستاسی بودا او زردشت او د هغو هغه علمونه چی تاسی به پری نازیدی . ستاسی لپاره خو دا وطن د بودا او زردشت د خاپوړو وطن وو . نن څنګه کرزی د اسلامی سیاست پلوی کوی . څه شو د بودا عدم تشدد او د زردشت د دوګونی توب قاعده مجوسیانو . څنګه نن تاسی ذلیلیه شوی یاست چی حتی خپل منطق نشی سره برابرولای . د ملنګانو سره چی ټکری وهی همدا به مو حال وی . فقط صبر وکړی دا یواځی شروع ده چی تاسی یی داسی وارخطا کړی یاست . فکر کوم چی څه موده وروسته به لکه لونیان ځانونو ته کنځا کوی

  2. محمد نعیم سادات

    فکر کوی چی نن هم هغه وخت دی چی کله به د صفوی یهودی تصوف [ قبالی ] مریدانو خلکو ته ویل چی پادشاه [ ظاهر کل ] د خدای سیوری دی او د مخ په لیدو یی پر انسان د دوزخ اور حرامیږی او خلکو به دا خبری منلی . نن هم تاسی غواړی چی همعغه خپل مجوسی یهودی تاکتیک په کار واچوی چی تور ته سپین او سپین ته تور ووایاست . د افغانستان خلګ نور له تعصبه په تنګ شوی خصوصا پښتانه چی د صفوی کړیو د افراطی تعصب څخه همیشه کړیدلی له تعصبه او متعصبه کرکه لری . تعصب د شعیه مذهب زیږنده ده او زموږ په اسلامی هیواد کی نوموړی تعصب ځای نشی لرلای

  3. محمد نعیم سادات

    تعصب ته زموږ په هیواد کی مشروعیت ورکول په اصل کی زموږ په هیواد کی سیاسی شعیه ګری ته مشروعیت ورکول دی

  4. این آقا احیانا کلمه غیرت را گم کرده و بجای آن به کلمه تعصب روی اورده

تبصره وکړه

ستاسو ایمیل ادرس به هیڅ کله نشر نه شي.