په سوریه کې د ۲۰۰۰ افغانانو وژل کیدل د ګډ حکومت بل پیغور

نن ټکی اسیا – سرمقاله: تیره ورځ د فاطميون لوا يوه مسؤل چارواکي له ایرانيو رسنیو سره په خپلو څرګندونو کې وویل چې په سوریه کې د بشارالاسد په ملاتړ جنګیدونکي ۲۰۰۰ افغانان وژل شوي او ۸۰۰۰ نور ټپیان دي.

دغه چارواکي د ایران له شرق ورځپانې سره په خپلې وروستۍ مرکې کې ویلي چې د سوریې د خپل منځې جګړې له پیله تر اوسه پوري په هغې کې لسګونو زره شیعه افغانانو ګډون کړی چې یوزیات شمیر یې د دوي په باور د دین په خدمت کې شهیدان شوي دي.

د ګډ حکومت یوه لوري د سوریې په جګړه کې د وژل شویو افغانو په اړه منفي غبرګون ښودلی او ویلي یې دي چې “موږ تل په افغانستان او له افغانستانه بهر د نیابتي جګړې په اړه خپل مخالفت اعلان کړی دی او باید نور د دغه وطن د بچیو وینه د پردیو د ګټو لپاره تویه شي.”

خو د ګډ حکومت بل سهیم د احرائیه ریاست مرستیال محمد محقق تر دې وړاندې په سوریه کې د جنګیدونکو شیعه افغانانو په اړه خپل موقف داسې څرګند کړي:

“له ټولو جنګیالیو که هغه د عراق او سوریې جنګیالي وي یا یې پوځ وي او یا د ایران، افغانستان، پاکستان او نورو ځایونو وي او په دې جګړه کې یې برخه اخیستې او بریالي شوي، د زړه له کومې مننه کوم.”

محمد محقق چې په تیر نومبر کې په یو رسمي سفر ایران ته تللی و، هلته یې د” محبان اهل بیت “ په نوم دولتې غونډه کې نه یوازې په سوریه کې د ایران له خوا د استول شویو افغان هزاره جنګیالیو ستاینه وکړه ، بلکې د هغوي د ستاینې تر څنګ یې یاده جکړه د اسلام او کفر تر منځ جګړه وبلله.

که څه هم چې هغه مهال د اجرائیه ریاست ویاند د محقق څرګندونې د هغه شخصي نظر وباله خو محقق له خپل موقف نه په دفاع کې وویل چې د ګډ حکومت مشر اشرف غني چې په یمن کې د شیعه حوثیانو په مقابل کې د سعودي حکومت ملا تړ کوي زه حق لرم چې په ایران کې د بشار الاسد حکومت په ملاتړ د شیعه جنګیالو ستاینه وکړم.

یواځې محقق نه ؛ بلکې د هغه ترڅنګ د حکومت د تبعید شوي لومړي مرستیال جنرال دوستم ویاند بشیر احمد تینج هم د محقق د دریځ په تائید سره د هغه حمایت وکړ او په سوریه کې یې د فاطمیون لواء په تشکیلاتو کې د افغانانو مشارکت تقدیر کړ. د سوریې په کورنۍ جګړې کې د افغان شیعه ګانو مشارکت د مذهبي لاملونو ترڅنګ ډیر اقتصادي او امنیتي عوامل هم لري چې هغوی یې هلته ځان وژنې ته مجبور کړي دي.

ډیر ځله کورنیو او نړیوالو رسنیو په سوریه کې د دغو افغان اجرتي جنګیالو بوږ نووونکي ویډیو ګانې نشر کړي چې د بشار الاسد د مخالفینو لخوا نیول شوي او کړول شوي ، خو دوی وايي چې مونږ ایراني او افغاني شیعه چارواکو دلته د مادي امتیازاتو د راکولو په عوض کې را لیږلي یو.

د سوریې په داخلي جګړه کې د افغانانو ګډون او هلته د لسو زرو کسانو مرګ ژوبله د ګډ حکومت لپاره یوبل فضیحت دی چې په نورو سلګونو فضیحتونو سربیره ورسره مخ کیږي.

د سوریې په کورني جګړه کې د افغانانو مشارکت یواځې د همدې لسو زرو په مرګ ژوبلې کې نه خلاصه کیږي ، بلکې هلته د هروژل شوي شیعه جنګیالي په عوض کې به د افغانستان په داخل کې لس نور شیعه افغانان د داعش لخوا د سوریې د اهل سنت اوسیدونکو د انتقام په پلمه وژل کیږي …

3 تبصرې

  1. Why would Mohaqiq defend sending young Afghans to other countries to fight in war based on religious purposes.

  2. الجاج استاذ بیانزی

    why not Mr. mha!
    we occupied or colonized country, some warlord as Mr. Mohaqiq and other run the country they are free to kill afghan or any other action as long as the occupiers profits are protected

  3. زه خپله شیعه نه یم، البته د شیعه سره دښمنی هم نلرم، هغوی هم ما غوندی د خدای مخلوق او د پېغمبر امت او د ابراهیم علیه السلام ملت دی خو خبره داده:
    دا موضوع یا باید د مذهبی انګېزې له زاوئې وڅېړل شی یا د ملی- انسانی انګېزې له زاوئې او دواړه لیدونه باید سره ګډ نه شی.
    ۱- د مذهبی نګاه نه:
    په سوریه کی ځینی اماکن وجود لری چه د مذهبی نظره شیعه ته د تقدس وړ دی او په ضمن کی د یهودو پلاس جوړی شوی ځینی تکفیری او وهابی او داعشی کړۍ هڅه درلوده یا هڅه لری چه د فتنې د رامنځته کولو پخاطر نوموړی اماکن له منځه یوسی ،له بلی خوا شیعه په هره بیه چه وی ددې اماکنو ساتنی ته لیوال او ژمن دی بناً د سبمی شیعه ګان لکه ایرانیان، پاکستانیان، عراقیان، لبنانیان او نور د سورئې د حکومت په رضائیت ددې سیمو د ساتنی لپاره همهلته تللی دی. دا خبره د یادونی وړ ده چه دلته د شیعه د حقانیت او عدم حقانیت مسئله مطرح نده بلکه د عقائدو د تحفظ د درناوی او حقوقو مسئله مطرح ده، په ضمن کی غربی نړۍ هم ډېره لېواله او عجوله وه او ده چه د بشار حکومت نسکور او نوری صهیونیسټی نقشې پلی شی، که نه ښکاره خبره ده چه غربیان د دیموکراسۍ او د سیمی د خلګو د سوکالۍ په غم کی ندی او نه وه نو ځکه د بشار د حکومت د نسکورېدو د مخنیوی یو عامل او لامل همدا د فاطمیون او زینبیون د لښکر مقاومت ګڼی او پر ضد ئې تبلیغات کوی،دا چه یو پاکستانی او افغان شیعه پخپل رضائیت هلته ځی او جنګېږی دا دده انسانی حق دی.
    بله خبره:
    کله چه د شوروی د تجاوز وروسته، هژده هزار عالم د نړۍ له ګوټ ګوټ څخه پاکستان او افغانستان ته را شَوه شوه ولی غربی نړۍ پټه خوله وه او ولی همهغه عربی او اسلامی هیوادونه پټه خوله وه او نه ئې ویل چه مثلاً مصری یا تونسی او سعودی ځوان څه کوی چه د بل په وطن کی جنګېږی، البته هغه وخت توجیه داوه چه جهاد او جنګ د شوروی په وړاندی یو فضیلت دی. د شیعه استدلال هم عین استدلال دی لکه هغه وخت چه د سیمی د عربو د ځوانانو استدلال کوم چه د شوروی د الحاد په وړاندی جنګېدل.بل د پاملرنی او غور ټکئ دادی چه:
    باید ومنل شی چه د نن ورځی د داعش خطر د دېرش کاله مخکی د شوروی له خطر نه کم ندی، که هغه وخت د شوروی په وړاندی مسلحانه او فکری او اخلاقی مبارزه هر چا ته یو ویاړ او افتخار ؤ نو نن ولی د داعش په وړاندی مسلحانه مبارزه یو عار ګڼل کیږی؟آیا په سوریه کی ددې شیعه ځوانانو جنګ د داعش په وړاندی د اسلام په ګټه ندی؟ که ندی نو ولی پدی لیاره کی یوازی خبیثه بی بی سی را وړاندی شویده، ولی د نړۍ د مسلمانانو ستر علماء پدې هکله خپل نظر نه څرګندوی؟ او که د اسلام په ګټه وی ( د داعش تضعیف خپله اسلام ته یو بری دی) نو بیا ولی موږ د غربی رسنیو تر منفی تأثیر لاندی راسو او د افغانی شیعه دا کار وغندو.
    لږ غوندی انصاف او پوهه او مصلحت او د ملی او انسانی او مذهبی او فرهنګی یووالی احساس هم ښه شئ دی.
    ۲- د ملی- انسانی نګاه نه:
    کله چه طالبانو بامیان ونیوی، په ډېر لجاجت او سپین سترګی ئې پر دې ټکی ټینګار کاوه چه د بامیان مجسمه باید تخریب شی.
    غیر له طالب نور ټول افغان او انسان چیغی وهلې چه دا کار باید تر سره نه شی، دا ځکه چه د بامیان مجسمه یو بشری فرهنګی- تاریخی میراث دی او په ضمن کی د بودائیانو احساسات زخمی کیږی، خو طالبانو د هیچا خبری ته غوږ نه نیوی، حتی زما یاد دی چه یو ځل ښاغلی یوسف قرضاوی د طالب جان د اقناع او صرف نظر پخاطر کابل ته لاړ او د طالب چارواکو سره ئې پدې هکله ولیدل خو کومه فائده ئې ونکړه او نا امید لاړ قطر ته.طالبانو مجسمه ورانه کړه، هر استدلال چه ئې درلود هغه ددوی کار ؤ، خو ددې کار نتیجه نن ورځ د برما د مسلمانانو د کړولو د پلمې سره ښه مرسته کړېده.
    په انسانی لحاظ باید طالبانو د نړۍ د بودایانو احساسات نه وای زیانمن کړی، دا ددوی اخلاقی او انسانی وجیبه وه.
    په هر حال، خبری اوږدې شوې، سورئې ته د شیعه ځوانانو تګ او مشارکت ددوی خپل تصمیم دی، د سرنوشت په انجام ئې هم خپله پوهیږی، زه او احمد او محمود او غنی او عبدولا حق نلرو چه دا مسئله په منفی غړکه کی په منفی ډول وشاربو.

تبصره وکړه

ستاسو ایمیل ادرس به هیڅ کله نشر نه شي.