fbpx

در هند چه می گذرد ؟ / نظری بر وضعیت تازهء سیاسی هندوستان

نویسنده : حبیبی سمنگانی

حزب بهارتیا جناتا به سرکردگی راج نات سِنگ و نریندرا مودی در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۴م پیروزی بزرگی را از آن خود کرد و نصف کرسی های پارلمان را به دست آورد ، این حزب در جریان کمپاین های انتخاباتی از یکسو از احساسات مذهبی هندوها استفاده کرد از سوی دیگر برای مرد م به ویژه طبقهء جوان چنین وانمود ساخت گویا می تواند همه مشکلات اقتصادی آن ها را به آسانی حل بکند ، زمینه های شغل و کاروبار را بهتر بسازد و اقتصاد کشور را به گونهء بی سابقه ترقی بدهد ، اما حالا که یکسال به انتخابات آیندهء پارلمانی مانده است حزب بی جی پی چندان وضعیت خوبی ندارد .

احزاب مخالف با ارائهء آمار ادعا دارند که شرح بیکاری در کشور به شدت بالا رفته است ، سخنگوی حزب کنگرهء ملی هند ( بزرگ ترین حزب اپوزیسیون ) چند ماه پیش گفته بود : « دولت ادعا کرده بود که هر سال بست ملیون شغل پیدا می کند ، اما حقیقت بر عکس است و مردم با گذشت هر روز شغلهای خود را ا ز دست می دهند و شمار بیکاران روز به روز افزایش می یابد ، حزب بی جی پی تنها در عرصهء بیکاری ترقی کرده است » ، وزیر پیشین خزانهء هند پی چدم برم از مودی می پرسد : چه حلی برای مشکل روز افزون بیکاری دارد ؟

داکتر وید پرتاب ویدک ( نویسندهء مشهور هندی ) در نبشتهء اخیر خود تحت عنوان « ازدحام برای وظیفهء قاصد ( چپراسی ) » نوشته است : « دو لک و هشتاد و یک هزار نفر در ایالت مدهیه پرادیش برای ۷۳۸ وظیفهء قاصد ( چپراسی ) ثبت نام کرده اند ، آدمِ گرسنه و تشنه دیگر چه کاری بکند ؟ ، اگر وظیفهء دیگری پیدا نشود مجبور است این وظیفه را انجام بدهد ، تا حد اقل برای زن و فرزند خود غذا آماده بکند ، مردم حتی نسب و ذات خود را هم فراموش کرده اند و جوانانِ خانواده های بسیار معتبر برای این وظیفه پیشنهاد داده اند ، درمیان ایشان کسانی هم هستند که ماستری خوانده اند و حتی ماستری اقتصاد و یا حقوق می خوانند » .

وی می افزاید : « این واقعهء اول نیست ، بلکه دو سال پیش نیز دولت ایالتی اوتار پرادیش در یک اعلان کاریابی از مردم خواست که برای ۳۶۸ پوست قاصد ( چپراسی ) ثبت نام بکنند ، درین اعلان آمده بود فارغین صنف پنج مکتب لیاقت و اهلیت این وظیفه را دارند ، اما تعجب آور این بود که حدود بست و سه لک جوان پیشنهاد دادند ، ۲۵۵ تن آنان سند دوکتورا و حدود یکصد و پنجاه هزار آن ها مدارک تحصیلی دانشگاه ها را داشتند » .

چیزی که درین روزها جنجال بر انگیز شده است حرفهای نریندرا مودی است ، مودی چند روز پیش از اعلام بودجهء مالی سال ۲۰۱۸م در طی یک سخنرانی بسیار به خشم گفت : کسانی را که شما می بینید در داخل کشور پکوره فروشی می کنند آن ها بیکار نیستند ( پکوره یک نوع غذایی فوری هندی است ) ، آن ها بسیار پول کمایی می کنند ، روزانه دو صد روپیه به دست می آورند و عزتمندانه زندگی می کنند ، اگر جوانان تحصیل کردهء کشور ما نیز پکوره فروشی بکنند آمار بیکاری یقینا کاهش می یابد .

احزاب سیاسی و طبقهء جوان هند در برابر این حرفهای مودی واکنش بسیار تند نشان دادند ، به ویژه جوان ها در همه شهرهای خورد و بزرگ کشور با لباس های اکادمیک ( لباس های که در روز فراغت از دانشگاه به تن می کنند ) به جاده ها بیرون شدند و شعارهای « پکوره بخرید » را سر دادند ، مردم حرفهای مودی را در شبکه های اجتماعی به شدت به طنز و تمسخر گرفتند ، گذارش های انتقادی و مقایسوی رسانه ها نیز برای حزب بی جی پی و نریندرا مودی بسیار تکان دهنده بود ، پرکاش کرت منشی عمومی حزب کمیونست هند در هفته نامهء حزب خود نوشت : « مودی برای مردم اطمینان می دهد که بست ملیون شغل پکوره فروشی در دسترس شما است » ، گوردیپ سپل در سایت خبری THE WIRE می نویسد : « جناب صدر اعظم ! درآمدِ دو صد روپیه با فروش پکوره شغل نیست » ، نیراج شیکر ( نمایندهء پارلمان و پسر صدر اعظم سابق هند ) در یک گردهمایی سیاسی نقد نمود : مودی ثابت نمود که از درد پدری یک جوان تحصیل کرده خبر نیست ، آیا یک پدر پسر خود را برای همین به دانشگاه روان می کند تا پسرش در آینده پکوره فروشی بکند ؟

قابل ذکر است که حزب بی جی پی به تاریخ اول ماه فروری سه کرسی ( دو کرسی پارلمانی و یک کرسی ایالتی ) خود را از دست داد ، این دو کرسی پارلمانی را بی جی پی در انتخابات عمومی سال ۲۰۱۴م از ایالت راجستان به دست آورده بود ، اما حزب کنگرهء ملی هند توانست کاندیدان بی چی پی را در انتخابات میان دوره یی شکست بدهد ، ایالت گجرات ( زادگاه مودی ) در دو دههء اخیر پایگاه بی جی پی شمرده می شد اما سال گذشته حزب کنگرهء ملی هند کرسی های زیادی را در انتخابات ایالتی گجرات به دست آورد و بی جی پی بسیار به مشکل توانست دولت ایالتی گجرات را در کنترول خود نگهدارد . این در واقعیت زنگ خطر برای بی چی پی و نریندرا مودی است ، زیرا اگر وضعیت چنین پیش برود بی جی پی مشکل است که امسال در انتخابات های ایالتی هشت ایالت پیروز شود.

حزب کنگرهء ملی هند در انتخابات سال ۲۰۱۴م با شکست فاش و ننگین دچار شد و چنان گمان برده می شد که این حزب شاید عمر طبعی خود را به پایان رسانیده است و دیگر هرگز به پا ایستاده نخواهد شد ، اما این حزب در طی شش ماه اخیر دست آوردهای خوبی داشته است و نقش آن را در انتخابات های آینده نمی توان نادیده گرفت ، از نظر آگاهان اگر چه هنوز هم برای اپوزیسیون بسیارمشکل است که در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۹م پیروز شوند ، اما بی جی پی و نریندرا مودی هم به آسانی نمی توانند همچون سال ۲۰۱۴م پیروزی بزرگی را از آن خود بکنند ، سوال مهم اینست که آیا بی جی پی می توانند این بار تنها با استفاده از احساسات مذهبی مردم زمام قدرت را در دست خود نگهدارند ؟

avatar
3 د تبصرو شمېر
0 د ځوابونو شمېر
0 ار ایس ایس کې ګډونوال - څارونکي
 
ډېر غبرګون شوې تبصره
تر ټولو ګرمه موضوع
  ګډون وکړئ  
نویو زړو ډیرو خوښو شویو
خبرتیا غوښتل د
غ.حضرت
میلمه
غ.حضرت

با تشکر از نوشتۀ معلوماتی برادر عزیز ما. یکی دو نکته در مورد کشور پهناور هند عرض شود: اول:همین کثرت نفوس خودش یک معضلۀ اجتماعی مشکل زا میباشد بناً هر حزبیکه بر سر قدرت باشد از حلِ مشکلات بیکاری عاجز خواهد بود. آنروز آمدنی است که در کشور هند نه تنها امکانات پکوره فروشی میسر نخواهد بود بلکه حتی قدرت پکوره خوری نیز از مردم سلب خواهد شد. دووم: دیروز بعد از پخش خبر دیدار ترامپ و موردی، یکی از بقایای حزب بدنام و بدکار خلق بنام جنرال طاقت!!! در مورد نقش کشور هند در بازی های منطقوی ګفت که… نور لوستل »

محمد حذیفه
میلمه
محمد حذیفه

غ حضرته توبه وکړه باوره وکړه ته خو نه صحیح مسلمان ئي او نه صحیح کافر بس په مینځ کښې قرار لری. ته باوره وکړه تاسو العیاذبالله د الله تعالی په تقدیر او اراده او خلقت او خپلو مخلوقاتو ته یې درزق او روزی رسولو په مسایلو باندی اعتراضونه کړی العیاذبالله ثم العیاذبالله.

غ.حضرت
میلمه
غ.حضرت

م.حذیفه وروره!
یو څوک چه د خدای پر ارادې او کارونو اعتراض!!!! وکی هغه کافر دی خو غلام حضرت دی صحیح کافر نه دی بللی ولی؟. ددې معنی داده چه ستاسی علم دومره ندی چه د فتوا د صدور صلاحیت ولری.
دا د متحجرو عربو تخلصونه مو پر ځانو ایښی دی نو باید چه افکار مو هم متحجر وی.
کاشکی دی سمه توضیح ورکړې وای چه مثلاً دا غلام حضرت بېچاره په کوم دلیل صحیح مسلمان ندی او چیرته ئې د رزق اوروزی پر مسائلو اعتراض کړیدی؟
عجب خوند کوی د تحجر په وړاندی فکری مبارزه.