حتی نماز هم سیاسی است!

عبدالله مبارز

بهتر است اول تصویر غلط که از سیاست و سیاسی بودن داریم، از ذهن خویش بدور اندازیم. هنگام که نام از سیاست می‌بریم، تصویر فریب، رقابت، قدرت طلبی، زور آزمایشی، ظلم و دها و صدها موارد تاریک و ظلمت در ذهن ما خطور می‌نماید که مطلب از سیاست هرگز چنین نبوده است. همانگونه که انسان حاجات و نیازها برای زنده ماند و غرایز و خواسته‌های فطری دارد، ضرور است تا قوانین وجود داشته باشد تا مطابق آن تنظیم شود که این تنظیمات را سیاست گویند. یعنی همین که انسان خوردن، نوشیدن، تجارت، ارتباطات اجتماعی، پرستش و غیره امور خویش را چگونه تنظیم نماید، همین را سیاست گویند و سیاست اسلامی سیاستی را گویند که همه امور مطابق وحی الهی تنظیم گردد.

پس اسلام هم دین سیاسی بوده و زمانیکه رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم به پیامبری مبعوث گردید، هدف اش این بود که امور مردم را مطابق قوانین رب (خالق) انسان تنظیم نماید. دعوت رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم با موانع مواجه گردید زیرا همه قوانین سیاسی قبلی را زیر سوال انداخت. این مبارزه سیاسی رسول الله صلی‌ الله‌ علیه‌ وسلم را الله سبحانه و تعالی ثقیل خواند و از رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم خواست تا بخاطر حمل این دعوت ثقیل شب برخاسته و نماز گذارد. در زمان مکه این طور نماز که ما ادا می‌نمایم هنوز فرض نشده بود. اما پیامبر صلی الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم بخاطر پیش برد دعوت سیاسی اش باید شب نماز می‌خواند و نماز شب که قرآن را در آن تلاوت می‌نمود، راز نیاز عمیق با الله سبحانه و تعالی بود تا در روز دعوت سیاسی اش را به قوت به پیش برد. الله سبحانه و تعالی درین مورد چنین فرموده است:

‏ یا أَیهَا الْمُزَّمِّلُ ‏/ ‏ قُمِ اللَّیلَ إِلَّا قَلِیلاً ‏/ ‏ نِصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِیلاً/ أَوْ زِدْ عَلَیهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلاً ‏
[مزمل: ۱-۵]

ای جامه به خود پیچیده !‏ شب ، جز اندكی ( از آن ) بیدار بمان یا بر نیمه آن بیفزا ( تا به دو سوم شب می‌رسد ) و قرآن را بخوان خواندنیږ ما سخن سنگینی را بر تو نازل خواهیم كرد.‏

آیات فوق که در نخستین مراحل دعوت رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم نازل گرده بود و هنوز آیات در مورد جنت و دوزخ، کفر، جهاد و دیگر موارد وجود نداشت، نمایانگر اهمیت ارتباط با الله سبحانه و تعالی است. درین زمان نیزهرنوع مبارزات فکر، سیاسی و دعوت بسوی اسلام و امور روزمره ما هرگز از نماز، راز و نیاز، ارتباط با الله سبحانه و تعالی جدا و منفصل نبوده بلکه مانند دو روی یک سکه می‌باشد. سوره فاتحه که مکرراً در هر نما تلاوت اش بالای ما واجب است، مفاهیم سیاسی عمیق در آن نهفته که روزانه با آن سرو کار داریم. طور مثال درین دو آیه مبارکه:

إِیاكَ نَعْبُدُ وإِیاكَ نَسْتَعِینُ ‏ [فاتحه: ۵]

‏تنها تو را میپرستیم و تنها از تو یاری میطلبیم

یعنی در امور سیاسی خاص الله سبحانه و تعالی را بندگی می‌نمایم از هیچ قدرت بشری مانند امریکا، انگلیس، روسیه و غیره کفار حراس و ترس نداشته و هیچ‌گونه قوانین کفری (آزادی‌ها و دیموکراسی) آنان را نمی‌پزیریم و بخاطر شکست شان و وحدت امت و قوانین الهی خاص از الله سبحانه و تعالی مدد می‌خواهیم. در زندگی فردی مانند مریضی‌ها، فقر، حوادث و مشکلات، توفیق و هدایت خاص از الله سبحانه و تعالی مدد و همکاری می‌خواهیم نه از کفار، اشغالگران و استعماگران کافر و بی‌رحم.

پس هیچ چیزی در روزگار ما مسلمانان منفصل از اسلام نیست. راه حل تمام مصایب و مشکلات امور فکری، سیاسی، اجتماعی از روز تولد تا مرگ در اسلام است. تنظیم همه این امور را سیاست گویند که بدین اساس می‌توان به اطمینان کامل و یقین گفت که اسلام عزیز دین سیاسی است. امور دنیا را به شکل عالی اش تنظیم نموده و منجر به خیر و کامیابی روز محشر نیز می‌گردد. پس این اسلام است که تطبیق آن در تمام امور زندگی باعث سعادت هردو دنیا برای انسان می‌گردد و هم الله سبحانه و تعالی راضی می‌گردد.

avatar
1 د تبصرو شمېر
0 د ځوابونو شمېر
0 ار ایس ایس کې ګډونوال - څارونکي
 
ډېر غبرګون شوې تبصره
تر ټولو ګرمه موضوع
  ګډون وکړئ  
نویو زړو ډیرو خوښو شویو
خبرتیا غوښتل د
الحاج استا ذ بیانزی
میلمه
الحاج استا ذ بیانزی

مبارز صاحب ! نوشته شما با اساس معلومات اسلامی و قرانی بلی دین مبین اسلام نه تنها سیاسی بلکه تنها دینی سیاست هست . اسلام یک اصطلاح بسیار جامع ولی معنی اولی و عمده ان تسلیمی به تمام اوامر و نواهی الله ج می باشد و معنی دومی ان صلح سر تاسری که رفاهیت و سعادت مردم را تضمین می کنند ولی صلح بیدون یک قوه و قانون امکان نه دارد. همانا که ما نام انرا تسلیمی نامیدیم یعنی اطاعت عام و تام به تمام قوانین الهی می باشند تسلیمی همان معنی حکومت و سیاست را دارند و اینکه الله… نور لوستل »