د روژې مبارکه میاشت

روژه د قران او قرانپوهنې میاشت

قرانکریم د الله جل جلاله په نعمتونو کې ستر نعمت دی، او دا ستر نعمت موږ ته د مبارکې روژې په میاشت کې راکړل شوی دی ځکه خو روژه د قران میاشت بلل کیږي قرانکریم وایې: شهر رمضان الذي أنزل فيه القرآن (البقرة:185)، روژه هغه میاشت ده چې قران په کې نازل شوی دی، او په رمضان کې د قدر په شپه کې نازل شوی ده: انا انزلناه في ليلة القدر، له دې امله د روژې او قرانکریم ترمنځ ځانګړې او ژورې اړیکې شتون لري.

تاسو د لیږ ځنډ له پاره د دې نعمت د نزول زمانې ته را سره ولم، په خپل فکر کې ځان د نبوت په زمانه کې فرض کړئ هغه مهال چې د مختلفو پیښو په اړه په ستر لارښود محمد صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ باندي د قرانکریم ایتونه نازلیدل، د کال په اوږدو کې به چې څومره نازل شوی وو هغه به جبرائيل علیه السلام د روژې په میاشت کې له رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ سره بیا تکرارول، ( سَنُقْرِئُکَ فَلاَ تَنْسي) .د رسول الله صلی الله علیه وسلم او جبرائيل علیه السلام ترمنځ دا سپيڅلې قراني مدارسه به هر کال په روژه کې یو ځل وه په کوم کال چې رسول صلی الله علیه وسلم وفات کیدی په هغه کال دوه ځله وه.

له دې امله باید په روژه کې قرانکریم ته ځانګړې توجه وکړل شي د امام مالک ابن انس رحمه الله په اړه ویل کیږي چې روژه به راغله د حدیثو درس به یې پرېښود او له بل هر کار نه به یې لاس واخیستی یواځي د قرانکریم تلاوت به یې کاوه او په هغه کې په تدبر به بوخت و داراز د امام سفیان الثوري رحمه الله په اړه په روایاتو کې راغلي چې نور ټول نفلي عبادتونه به یې پرېښودل یو تلاوت به یې کاوه. له قران سره د سلفو علماو د اړیکو په اړه به په ځانګړې لیکنه کې تفصيلي خبرې کوو. باذن الله تعالي.

یوه ډیره مهمه خبره باید په پام کې ولرو هغه دا چې له تدبر او تفکر پرته ډیر تلاوت کولو څخه له تدبر سره کم تلاوت غوره ده ډیر تلاوت مطلوب نده مطلوب او آرموخه د قرانکریم زده کړه، په معنا یې ځان پوهول او بیا هغه په خپل ژوند کې عملي کول دي، او دې ته (تدبر) وایې، په دې اړه څو ایتونه درته ژباړم: كتاب أنزلناه إليك مبارك ليدبروا آياته} (ص:29)، یعني کتاب مو تاته درکوي دی مبارک کتاب دی د دې له پاره چې په ایتونو کې یې تدبر وکړل شي. بل ځای قرانکریم وایې: أفلا يتدبرون القرآن أم على قلوب أقفالها (محمد:24)، دوی په قران کې ولې تدبر نه کوي ایا د دوی زړونو ته قلفونه لویدلي دي.

دې لاندي ایت ته باید ډیر متوجه شو دا ایت زموږ له حال سره بیخي برابر ده او کټمټ زموږ د مسلمانانو موجوده حالت څیړي، الله په قران کې د مخکینیو امتونو حالت بیانوي او وایې چې هغوی امیان وو په کتاب نه پوهیدل یواځي لفظي تلاوت به یې کاوه، {ومنهم أميون لا يعلمون الكتاب إلا أماني} (البقرة:78)، الأماني د الأمنیة جمعه ده او امنيه تلاوت ته وایې لکه په بل ایت کې هم امنيه د تلاوت په معنا راغلې ده: و ما أرسلنا من قبلك من رسول و لا نبي إلا إذا تمنى ألقى الشيطان في أمنيته . او په ځانګړې توګه په دې ایت کې له امنيه نه مراد تش لفظي تلاوت ده داسي چې په معنا او مفهوم یې نه پوهیږي ځکه مخکي (لایعلمون الکتاب) راغلي دي.

د اهل کتابو دا یادونه د هغوی د غندنې او له خپل کتاب سره د نامناسب چلند په ډول شوی ده یعني هغوی پخپل کتاب نه پوهیږي یواځي یې لفظي تلاوت کوي!! او زموږ په حال خو ژړا په کار ده ځکه زموږ ډیری خلک آن په لفظي تلاوت هم نه پوهیږي او که څوک پوهیږي هغوی یې په معنا او مطلب نه پوهیږي یواځي الفاظ تکراروي او که پوهیږي هم هغوی هم چنداني د (تدبر) په کیسه کې ندي الا من رحم الله. والي الله المشتکي.
د قرانکریم د تدبر په اړه نور تفصيلات په راتلونکې لیکنه کې. باذن الله.

ورته لیکنې

ګډون وکړئ
خبرتیا غوښتل د
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
ټولې تبصرې کتل
Back to top button
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x