روژه د تقوي میاشت

اسلامي شریعت زښت زیات کوښښ کړی دی چې مومنان باید د تقوي په ګاڼه ځانونه وپسولي ځکه تقوي په دنیا کې د مومن پر ژوند خورا دروند اغیز کوي او د تقوي په برکت مومن په اخرت کې هم ستر انعامونه او لویې ګټې ترلاسه کوي، نو ځکه اسلام هرځای متقیان ستایلي او هرځای یې مومنان هڅولي چې د متقیانو له کاروان سره مله شئ، د شریعت امرونه او هغه شیان چې منعه ورنه راغلې ده که له زړه سره اړیکه لري یا له اندامونو سره په دې اړه ټول شرعي نصوص په همدې حقیقت ټينګار کوي.

اوس راځو په دې ګړیږو چې تقوي څه شی ده؟ تقوي د زړه حالت ده او د ایمان خورا لوړ مقام ده، دې مقام ته رسدل ډیرې هڅې او لویه مجاهده غواړي، متقي انسان په پټه او ښکاره دواړو یوشان له خپل خالق نه ویریږې، او د ژوند په هر پړاو کې د الله امرونو او د الله د دین غوښتنو ته متوجه او بیدار وي، د شریعت له لاري په کمه کږیدنه او د شیطان په وسوسو سره سمدستي متوجه کیږي او بیرته د حق لارې ته ځان برابروي، متقي انسان د شیطان د وسوسو او د هغه د ټولو حرکاتو په اړه پوره حساس او سخت بیدار وي که ډیره وړه شیطاني اندیښنه یې په سر کې راتاو شي سمدستي یې خپله تقوي ورته متوجه کوي.

د تقوي او متقیانو د حالت د ښه وضاحت له پاره دا لاندي ایت درته ژباړو: { إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَاهُم مُّبْصِرُونَ } (الأعراف : 201) ، یعني بېشکه هغه خلک چې تقوي یې خپله کړې ده چې کله یې شیطان ګناه ته وبولي د الله وعده او وعيد ور یاد شي نو بیا دوی ليدونکي وي.

امام ابن عساکر په خپل تاریخ کې لیکي چې یوه ځوان په یوه جومات کې عبادت کاوه یوې ښځې نه پرېښوده او بد کاري ته یې هڅاوه بله ورځ له دې ښځې سره د بدکاري په نیت روان شو په لاره کې یې دا ایت وریاد شو او بې هوښه ولویدی، چې کله بیدار شو ښځې بیا بلنه ور کړه دی دویم ځل ولویدی او وفات شو، عمر رضی الله عنه یې پلار ته د تسلیت له پاره ورغی او هغه یې په شپه کې دفن کړی و عمر او ورسره ملګري یې د ځوان قبر ته ولاړل په هغه یې د جنازې لمونځ وکړ، عمر یې قبر ته ودریدی او ویې ویل: ای ځوانه! ولمن خاف مقام ربه جنتان ) [ الرحمن : 46 ] یعني څوک چې الله له شان نه وويریږي هغه ته دوه جنتونه دي، هغه ځوان له قبر نه ورته وویل: ای عمره ماته الله جل جلاله دواړه راکړل. د تفسیر ابن کثیر په حواله.

کله چې کوم انسان رښتینې تقوا غوره کړي دا تقوا یې هیڅ ډول ګناه او بدکاري ته نه پریږدي ګواکي له لاسه یې ټینګ نیولی وي ښو کارونو ته یې هڅوي او له بدو یې منعه کوي، تقوا له انسان سره هر وخت مله وي او داسي ورسره نښتې وي لکه د بدن جامې یې، قرانکریم وایې: وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ ءَايَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ }(الأعراف : 26) یعني او تاسو ته مو د تقوا جامې درکړې دي دا ډيرې غوره دي داد الله له نښو نه دي څو دوی پند او تذکیر ترلاسه کړي.

د تقوا د خپلولو له پاره الله جل جلاله بندګانو ته مختلفې لارې چارې بیان کړې دي او داراز مختلف وختونه یې تعیین کړي دي چې یو مهم عمل او ځانګړی وخت یې د رمضان مياشت او په هغه کې روژه ده دا میاشت د تقوي ترلاسه کولو له پاره کلنی معلوم او محدود وخت ده د دې د فرضيت په اړه چې کوم ایت راغلی ده د هغه په پای کې د روژې نیولو موخه او هدف تقوي ترلاسه کول ښوول شوي دي: { لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ } (البقرة : 183) .

امام الرازي رحمه الله د دې جملې په تفسیر کې ليکي: په روژه سره تقوا ترلاسه کیږي ځکه په روژه سره شهوتونه او نفسي غوښتنې کمزوري کیږي روژه د ګیډې او فرج شهوتونه وژني او خلک په دنیا کې د دې دوو شیانو له پاره منډې ترړي وهي څوک چې په سمه توګه روژه ونیسي د دې دواړو بغاوت ایل کړي، د ګناهونو او شهوتونو لارې یې وتړل شي او په دې توګه تقوي ترلاسه کولو ته لاره هواره شي. مفاتيح الغيب ، للرازي ، في تفسير قوله تعالى : ( كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ ) الآية .

نور بیا.

لیکوال: حامد افغان

avatar
  ګډون وکړئ  
خبرتیا غوښتل د