نظــر

حقوق بانوان

منصور «سیار»

حقوق واژه جمع است که مفرد آن «حق» می‌باشد و به امتیازات و اختیارات که افراد صرف زندگی در اجتماع در اختیار دارند و از آن بهره‌مندمی‌گردند، گفته می‌شود.

هم‌چنان، حقوق به مجموعه قوانین، قواعد و رسوم لازم الاجرایی که به منظور استقرار نظم در جوامع انسانی وضع یا شناخته شده است نیز گفتهمی‌شود.

اما، هیچ‌گاه نمی‌توان برای اصطلاح «حقوق بانوان» تعریف مطلق بیان کرد، زیرا در طول تاریخ بشریت هر جهان‌بینی مطابق افکار و برداشتهای خودش برای بانوان حق و حقوق تعریف کرده‌اند.

دو خطری که نه تنها برای حقوق بانوان بلکه برای حقوق تمام قشر های جامعه تهدید به شمار می‌آیند، یکی شناخت و تعریف اشتباه از حقوق وامتیازات است و دیگری حرف زدن و عمل نکردن است.

در عصر حاضر غرب در تلاش است تعریف خودش از حقوق بانوان را منحیث تعریف مطلق به جهان تحمیل کند، اما تعریف واقعی غرب از حقوقبانوان چیست؟

این‌که بانوان از حق رای، حق مالکیت، حق آموزش و پرورش و حق انتخاب بهره‌مند گردند از خواسته های غربی‌هاست.

اما، خوب است بدانید در سال 1872م در غرب خانم سوزان آنتونی به جرم تلاش برای رای دهی در انتخابات کتک خورد و در ادامه صد دلارجریمه شد.

هم‌چنان، خوب است بدانید قانون حق مالکیت بانوان در سال 1848م در نیویورک تصویب شد و سازمان ملل در سال 1960م در یازدهمین اجلاسخود، کنوانسیون عدم تبعیض در آموزش و پرورش را به تصویب رساند که طی آن بانوان موفق شدند از حق آموزش و پرورش برخوردار شوند.

در عصر حاضر بیشتر مردم فکر می‌کنند بنیان‌گذار تمام این حقوق و این جریان های حق طلبی تمدن غرب بوده است، در حالی‌که اگر به تاریخ هادقت کنید، 1848م زودترین تاریخی است که یکی از حقوق مسلم بانوان به آنان داده شده است.

اما، با من به این تصویر خیره شوید! ۱۴ قرن و پنج دهه قبل از امروز در سرزمینی که جاهلیت بی‌داد می‌کرد، مردان نه تنها این که برای زنان ارثنمی‌دادند، بلکه حتا خانم های پدران شان را مانند لباس و اشیاء به ارث می‌بردند، پدران دختران خود شان را زنده به گور می‌کردند. در شهری کهپدران و برادران بدون پرسیدن دیدگاه بانوان، آنان را به عقد هر آن کس که خود می‌خواستند در می‌آوردند، پیامبری مبعوث شد.

پیامبر اسلام که درود و سلام الله بر او باد! در ۲۳ سال با متحمل شدن سختی و دشواری ها و حتا رانده شدن از زادگاه‌اش و بدون کمک گرفتناز رسانه ها و شبکه های مجازی نسلی را تربیت کرد که انسانیت را از انسان متمدن این عصر بهتر می‌دانست و همه گوش به فرمان معلم بشریتبودند که چه حکم می‌کند تا در پاسخ بگویند شنیدیم و اطاعت کردیم!

ناگهان فرشته وحی فرو می‌آید و برای پیامبر ص این آیه را تلاوت می‌کند:«ای کسانی که ایمان آورده‌اید برای شما جایز نیست که زنان را(همچونکالائی) به ارث برید (و ایشان را بدون مهریه و رضایت شان، به ازدواج خود درآورید)، حال آن که آنان چنین کاری را نمی‌پسندند و وادار بدانمی‌گردند و آنان را تحت فشار قرار ندهید تا بدین وسبله (ایشان را وادار به چشم پوشی از قسمتی از مهریه کنید و) برخی از آن‌چه را که بدیشانداده‌اید فراچنگ آرید.»[النساء:19]

اسلام بدون این که قطره خونی بریزاند و بدون این که به تعصبات جنسیتی دامن زده و جامعه را دو قشر مخالف هم نشان دهد، با مهربانی وعطوفت تمامی آن حقوقی را به بانوان داد که غرب با ریختاندن خون صد ها هزار انسان و با بکارگیری صد ها رسانه و شبکه تا کنون موفق بهدادن آن حقوق نشده است.

جالب است بدانید! آن گاه که دموکراسی از زباله‌دان تاریخ یونان بیرون آمد هیج‌کدام این قانون ها و حقوق را در خودش نداشت و تمامی اینحقوق با ریخته شدن خون صد ها هزار انسان و بی عفت شدن هزاران بانوی غربی در نظام دموکراسی مدغم شد.

آن گاه که مسلمان برای جنگیدن با پادشاهان ظالم و فرو پاشیدن نظام های استبدادی شان و جاگزین کردن نظام عادل اسلام با حقوق بشری بهسوی اروپا حرکت کردند و تا اسپانیا رسیدند، مردم اروپا جهل و تاریکی را بر علم و روشنایی ترجیح داده به اسلام پشت کردند.

این انتخاب مسبب خون های ریخته شده و عفت های از دست رفته در راه رسیدن به حقوقی شد که اسلام آن را فقط به وسیله‌ واژه به مردم هدیهداد.

حال اگر تا این اندازه اسلام و غرب در تعریف حقوق بانوان هم دیدگاه هستند، پس نزاع بر سر چیست؟

از آن جا که نظام لیبرالیسم بر غرب حاکم است، غربی ها در کنار حق رای، حق آموزش، حق مالکیت و دیگر حقوق معتقد اند انسان ها باید ازآزادی مطلق نیز برخوردار باشند.

از دیدگاه اسلام آزادی مطلق فقط یک رویا است که در صورت محقق شدن آن با نابودی انسان همسوست و حتا شمار زیادی از دانشمندان غربینیز آزادی مطلق را یک طرح ایده‌آل می‌خوانند.

ما برای مدیریت جوامع بشری نیز به یک سری محدودیت ها داریم که هر جهان بینی نظر به بینش و نگرش خود آن محدودیت ها را وضع می‌کند وحتا کشور های که داد از آزادی مطلق می‌زنند، در امر وضع محدودیت ها از دیگران کم نیاورده‌اند.

اگر بخواهیم در سه واژه تعریف واقعی غرب از حق آزادی مطلق برای بانوان را بیان کنیم؛ خواهیم گفت: برهنه‌گی، روسپی‌گری و استفاده ابزاری.

با آن که جوامع غربی داد از آزادی مطلق برای بانوان می‌زنند و بانوان آزادند که هر اندازه می‌خواهند برهنه در خیابان ها گشت و گذار کنند، اماباید بدانید در هفت کشور غربی از جمله: فرانسه و بلجیم پوشیدن حجاب اسلامی ممنوع است و حتا محجبه ها چندین بار با جریمه های گزافنیز مواجه شده‌اند.

اما، در اسلام برعکس آن است، بانوان حق دارند با حجاب اسلامی در محل کار و خیابان ها ظاهر شوند، اما حق ندارند بدون حجاب از خانهبیرون شوند، که با این حساب در صد آزادی در هر دو به یک اندازه سلب شده است، اما در ماهیت تفاوت وجود دارد.

هم‌چنان، در غرب بانوان هیچ‌گاه نمی‌توانند در رسانه های غربی حاضر شده و مردم را به دین اسلام دعوت دهند، همین‌طور در اسلام هیچ بانوینمی‌تواند در رسانه ها مردم را به سمت روسپی گری فراخوان دهند، که باز هم درصد آزادی سلب شده یک اندازه است، اما تفاوت در ماهیت آناست.

به تاکید می‌گویم که آزادی هایی که دموکراسی لیبرال به ارمغان می‌آورد از نوع حیوانی است نه انسانی.

بگذریم…!

در غرب پخش و نشر مواد مخدر جرم است، حال آن که شمار زیادی از جوانان غربی به آن تمایل و گرایش دارند، پس آیا غرب حاضر است بهحکومت افغانستان اجازه پخش و نشر مواد مخدر در کشور های غربی را بدهد، آن هم به گونه‌یی که اگر کسی با آنان مخالفت کرد، تحت پیگردقانونی قرار گیرد و اگر سربازی با آن برخورد کرد، منتشر کننده مواد حمایت رسانه ها را با خود داشته باشد؟

اگر حاضر نیست! پس چگونه در بخش پخش و نشر فحشا از حکومت افغانستان چنین خواسته‌ای دارد، حال آن که مواد مخدر یک بخش کوچکاز شهوت پرستی و ترویج فحشا است.

ګډون وکړئ
خبرتیا غوښتل د
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
ټولې تبصرې کتل
Back to top button
0
ستاسو نظر مونږ ته دقدر وړ دی، راسره شریک یې کړئx