مړي ته قرباني څنګه ده؟

مړي ته قرباني

دفتوا شمېره :[۱]

[۱] ــ پوښتنه : موږ دلته په راولپنډی کې اوسو اودلته خلک نه يواځې داچې دخپل ځان له پاره قرباني کوي بلکې دخپلومړو خپلوانو مور اوپلار له پاره هم قرباني کوي ايادغه قرباني څرنګه ده اوڅومره ثواب لري هيله ده موږ ته سمدلاسه ځواب راکړئ زموږ ورته اړتيا ده ؟
مستفتي : حاجي ولی ګل
۴/۱۱/١٤٣۵هـ

اَلـجَوَابُ حَامِدَاً وَمُصلِيَاً

ځواب :

مړي ته هم قرباني کيږی، ثواب يې هم ورته رسيږي، پيغمبرصلی الله عليه وسلم يوځل دوه پسونه قرباني کړل اوبيايي وفرمايل : ((دغه يو پسه زما قربانی ده اودابل مې دامت له پاره قرباني کړی دی)) دده په امت کې هغه کسان هم راتلل چې دغه مهال وفات و. ددې حديث په تاييد کې نورحديثونه هم راغلي دي ؛خوپه ځانګړي ډول دامام حاکم رح روايت زيات کره اوقوی دی او امام ذهبي رح يې تاييد هم کړی دی .

دهمدې حديثو په رڼاکې فقهاوو رح مړي ته قرباني کول سهي بللې ده. دمړي له پاره په غوايي کې هم يوه برخه نيول کيدلای شي اوپسه هم ورته حلاليدلالی شي اوبيا غوره داده چې غوښه يې په مړي پسې  خيرات کړل شي .

دغه راز که چيرته وروڼه پلار ته قرباني کوي بايد هريو يې ورته جلا وکړي اوکه چيرته يې يو کوي هغه بايد خپل قيمت جلا په ګډه قرباني کې ورکړي ،ټول دې ورته يوه برخه په ګډه نه کوي .

———————————————-

وفی مستدرک الحاکم : ۴/۲۵۵

7556 – فمنها ما حدثنا الشيخ أبو بكر بن إسحاق أنبأ بشر بن موسى الأسدي و علي بن عبد العزيز البغوي قالا : ثنا محمد بن سعيد ابن الأصبهاني ثنا شريك عن أبي الحسناء عن الحكم عن حنش قال : ضحى علي رضي الله عنه بكبشين كبش عن النبي صلى الله عليه و سلم و كبش عن نفسه و قال : أمرني رسول الله صلى الله عليه و سلم أن أضحي عنه فأنا أضحي أبدا هذا حديث صحيح الإسناد و لم يخرجاه و أبو الحسناء هذا هو الحسن بن الحكم النجعي . تعليق الذهبي في التلخيص : صحيح

وفی عون المعبود : ۱۲/ ۲۳

قَالَ فِي غُنْيَة الْأَلْمَعِيّ : قَوْل بَعْض أَهْل الْعِلْم الَّذِي رَخَّصَ فِي الْأُضْحِيَّة عَنْ الْأَمْوَات مُطَابِق لِلْأَدِلَّةِ ، وَقَوْل مَنْ مَنَعَهَا لَيْسَ فِيهِ حُجَّة فَلَا يُقْبَل كَلَامه إِلَّا بِدَلِيلٍ أَقْوَى مِنْهُ وَلَا دَلِيل عَلَيْهِ . وَالثَّابِت عَنْ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ كَانَ يُضَحِّي عَنْ أُمَّته مِمَّنْ شَهِدَ لَهُ بِالتَّوْحِيدِ وَشَهِدَ لَهُ بِالْبَلَاغِ وَعَنْ نَفْسه وَأَهْل بَيْته ، وَلَا يَخْفَى أَنَّ أُمَّته صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِمَّنْ شَهِدَ لَهُ بِالتَّوْحِيدِ وَشَهِدَ لَهُ بِالْبَلَاغِ كَانَ كَثِير مِنْهُمْ مَوْجُودًا زَمَن النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَكَثِير مِنْهُمْ تُوُفُّوا فِي عَهْده صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَالْأَمْوَات وَالْأَحْيَاء كُلّهمْ مِنْ أُمَّته صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلُوا فِي أُضْحِيَّة النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ . وَالْكَبْش الْوَاحِد كَمَا كَانَ لِلْأَحْيَاءِ مِنْ أُمَّته كَذَلِكَ لِلْأَمْوَاتِ مِنْ أُمَّته صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِلَا تَفْرِقَة . وَهَذَا الْحَدِيث أَخْرَجَهُ الْأَئِمَّة مِنْ حَدِيث جَمَاعَات مِنْ الصَّحَابَة عَائِشَة وَجَابِر وَأَبِي طَلْحَة وَأَنَس وَأَبِي هُرَيْرَة وَأَبِي رَافِع وَحُذَيْفَة عِنْد مُسْلِم وَالدَّارِمِيّ وَأَبِي دَاوُدَ وَابْن مَاجَهْ وَأَحْمَد وَالْحَاكِم وَغَيْرهمْ .

وفی بدایع الصنایع : ۴/ ۲۰۹

وَإِنْ كَانَ أَحَدُ الشُّرَكَاءِ مِمَّنْ يُضَحِّي عَنْ مَيِّتٍ جَازَ . وَرُوِيَ عَنْ أَبِي يُوسُفَ رَحِمَهُ اللَّهُ أَنَّهُ لَا يَجُوزُ ، وَذَكَرَ فِي الْأَصْلِ إذَا اشْتَرَكَ سَبْعَةٌ فِي بَدَنَةٍ فَمَاتَ أَحَدُهُمْ قَبْلَ الذَّبْحِ فَرَضِيَ وَرَثَتُهُ أَنْ يُذْبَحَ عَنْ الْمَيِّتِ جَازَ اسْتِحْسَانًا وَالْقِيَاسُ أَنْ لَا يَجُوزَ . ( وَجْهُ ) الْقِيَاسِ أَنَّهُ لَمَّا مَاتَ أَحَدُهُمْ فَقَدْ سَقَطَ عَنْهُ الذَّبْحُ ، وَذَبْحُ الْوَارِثِ لَا يَقَعُ عَنْهُ ؛ إذْ الْأُضْحِيَّةُ عَنْ الْمَيِّتِ لَا تَجُوزُ فَصَارَ نَصِيبُهُ اللَّحْمَ ، وَأَنَّهُ يُمْنَعُ مِنْ جَوَازِ ذَبْحِ الْبَاقِينَ مِنْ الْأُضْحِيَّةَ كَمَا لَوْ أَرَادَ أَحَدُهُمْ اللَّحْمَ فِي حَالِ حَيَاتِهِ . ( وَجْهُ ) الِاسْتِحْسَانِ أَنَّ الْمَوْتَ لَا يَمْنَعُ التَّقَرُّبَ عَنْ الْمَيِّتِ بِدَلِيلِ أَنَّهُ يَجُوزُ أَنْ يُتَصَدَّقَ عَنْهُ وَيُحَجُّ عَنْهُ ، وَقَدْ صَحَّ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ضَحَّى بِكَبْشَيْنِ أَحَدُهُمَا عَنْ نَفْسِهِ وَالْآخَرُ عَمَّنْ لَا يَذْبَحُ مِنْ أُمَّتِهِ .

وفي الدرالمختار مع ردالمحتار : ۹/ ۵۳۹

(وَإِنْ) (مَاتَ أَحَدُ السَّبْعَةِ) الْمُشْتَرِكِينَ فِي الْبَدَنَةِ (وَقَالَ الْوَرَثَةُ اذْبَحُوا عَنْهُ وَعَنْكُمْ) (صَحَّ) عَنْ الْكُلِّ اسْتِحْسَانًا لِقَصْدِ الْقُرْبَةِ مِنْ الْكُلِّ،
(قَوْلُهُ لِقَصْدِ الْقُرْبَةِ مِنْ الْكُلِّ) هَذَا وَجْهُ الِاسْتِحْسَانِ. قَالَ فِي الْبَدَائِعِ لِأَنَّ الْمَوْتَ لَا يَمْنَعُ التَّقَرُّبَ عَنْ الْمَيِّتِ بِدَلِيلِ أَنَّهُ يَجُوزُ أَنْ يَتَصَدَّقَ عَنْهُ وَيَحُجَّ عَنْهُ، وَقَدْ صَحَّ «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – ضَحَّى بِكَبْشَيْنِ أَحَدُهُمَا عَنْ نَفْسِهِ وَالْآخَرُ عَمَّنْ لَمْ يَذْبَحْ مِنْ أُمَّتِهِ» وَإِنْ كَانَ مِنْهُمْ مَنْ قَدْ مَاتَ قَبْلَ أَنْ يَذْبَحَ اهـ لِأَنَّ لَهُ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – وِلَايَةٌ عَلَيْهِمْ أَتْقَانِيٌّ.

وفی مجمع الآنهر : ۴/ ۱۷۳

( وَإِنْ مَاتَ أَحَدُ سَبْعَةٍ ) الَّذِينَ شَارِكُوا فِي الْبَدَنَةِ ( وَقَالَ وَرَثَتُهُ ) وَهُمْ كِبَارٌ ( اذْبَحُوهَا ) أَيْ الْبَدَنَةَ ( عَنْكُمْ وَعَنْهُ ) أَيْ عَنْ الْمَيِّتِ ( صَحَّ ) ذَبْحُهَا اسْتِحْسَانًا عَنْ الْجَمِيعِ لِوُجُودِ قَصْدِ الْقُرْبَةِ مِنْ الْكُلِّ وَالتَّضْحِيَةِ عَنْ الْغَيْرِ عُرِفَتْ قُرْبَةً ؛ لِأَنَّهُ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ ضَحَّى عَنْ أُمَّتِهِ وَالْقِيَاسُ أَنْ لَا يَصِحَّ وَهُوَ رِوَايَةٌ عَنْ أَبِي يُوسُفَ ؛ لِأَنَّهُ تَبَرَّعَ بِالْإِتْلَافِ فَلَا يَجُوزُ عَنْ غَيْرِهِ .
وَاللهُ سُبحَانهُ الله وَتَعَالى أعلَم

کَتَبَهُ : مَحمدحَبِيبُ الله الَقَاسَمي
خادم الطلبة بالجامعه القاسميه
15/۱/١٤٣۶هـ

الجوابُ صحيحٌ
ابــــوسعيـــد راشد
المفتی العام بالجامعه القاسمیه
18/۱/١٤٣۶هـ

د نن ټکی اسیا یوټیوب چېنل
avatar
2 د تبصرو شمېر
0 د ځوابونو شمېر
0 ار ایس ایس کې ګډونوال - څارونکي
 
ډېر غبرګون شوې تبصره
تر ټولو ګرمه موضوع
  ګډون وکړئ  
نویو زړو ډیرو خوښو شویو
خبرتیا غوښتل د
hojatullah
میلمه
hojatullah

سلامونه محترم مولوی صاحب الله ج دی وکړی چی روغ جوړ اوسی له تاسو څخه چا پوښتلی کړی وه چی دمړیته قربانی څنګه ده او بیا تاسو ځواب ورکړی دی نو ماته ستاسو به څواب کی پښتنه پیدا شوه
کچیری وروڼه یو ځای وی او په شریکه ږوندکوی بیا دپلار یا مور په شریکه به فربانی کی شریک کوی داقربانی ده غه لپاره څنګه ده یعنی وروټه جلاشیو ندی چی جلا جلا ورته قربانی وکړی

فضل الله زمانی
میلمه
فضل الله زمانی

سلامونه. ډیره په زړه پوری موضوع ده الله دی خیر درکړی. زما یو پوښتنه ده چی ایا اوس یو کس کولای شی چی د ټولو مسلمانانو لپاره قربانی وکړی؟ او که یی وکړی باید یوه برخه وکړی که څنګه لکه څنګه چی پیغمبر (ص) د خپل امت لپاره کړی وه. مننه