fbpx

د فکري يرغل د اغېز تازه بېلګې

لیکوال: لطف الله خیرخوا

کالم: نکات

کله به چې استادانو د فکري او فرهنګي يرغل خبره په ډېر اهتمام او شد ومد کوله، ما ورته خلکو به داسې انګېرله، چې ګوندې دا استادان هسې خبرې ته هوا ورکوي، خپل کار او خبرې ته بازار پيدا کوي. کله کله به چې د يوې وړې ښکارندې په اړه د ډېرو بدو او بوږنوونکو عواقبو خبره کېده، نو باور ته به هم نه لوېده او ذهن به ويل، چې دا کوچنی کار څنګه دومره ستر اغېز لري. دا دی د سر په سترګو وينو چې هماغه د استادانو خبره ده او حرف حرف رښتيا کيږي.

د فکري يرغل د اغېز زړې بېلګې ډېرې دي او ان دومره اغږل شوي، چې غټ غټ احکام مسلمانانو ورته هېر کړل. د «امت» د مفهوم او نظريې پر ضد د قوميتونو او قبيلو ټينګ اعتبار يې ښه بېلګه ده. داسې بېلګه چې زموږ د امت د ځينو فکري مکتبونو پيران يې هم غبار کې پټ دي. دا څه وخت چې د خلافت خبره انګازې کوي، يو محترم وايي، چې هغه پخوانی خلافت شونی نه دی، که خلافت قايميږي، نو فدرالي خلافت به قايميږي!!

داسې خلک چې د امت د غټو مسائلو په اړه که ټول امت نه وي، نو ځانګړي پليوني يې خامخا مخ وراړوي، خو چې يرغل خوړلي فکر او حِس ته يې وګورې تمه دې ترې غوڅه شي او په هر حال همغه لور ته د سړي سترګې واوړي، چې له ټولو نيمګړتياو سره سره هر ډول ظروف ننګوي او مخکې ګام اخلي.

ستر کار او خامه ارزونه

دا تېر څوارلس کاله چې موږ کومې ځانګړې ستونزې سره مخ يو او دا دی د تاريخ د يوه ستر اړ و دوړ مرحله تېريږي، موږ په اجتماعي توګه دا ستونزه تر اوسه سمه نه ده ارزولې او تر اوسه يې زموږ ټولنه د ټولنې په توګه د لرې کولو تابيا نه لري. د ټولنې ډېر ځانګړي او محدود خلک لاس په کار دي او همدا يو لامل دی، چې جګړه اوږده شوه او زموږ ګوزار پرېکنده نه دی.

دا چې داموضوع موږ په غټه کې سمه نه ده ارزولې، ځکه خو هغه د امت په اړه د کشرانو د مسئوليت احساس په ډېره سپکه تېږه تلو او همدا ځای د دښمن فکري يرغل خپل اغېز ښکاروي. همدا ځای دی، چې د اسلامي قضاياو په اړه استشراقي طرز تبليغاتو په کې داسې اغېز کړی، چې ډېری مسلمانان يې ناببره د کفر غېږې ته وغورځول. العياذبالله.

څوک په دې له جهاده منکر شول، چې ګوندې دا هر څه استخبارات کوي. څوک ځينو جهتونو سره په شخصي مخالفت کې له جهاده منکر شول او څوک خو لا غواړي چې دا حالت معمايي وارزوي او قابلِ فهم يې نه ګڼي!!

دا خلک لومړی هغه نصوص پايمالوي، چې دا ډول حالت کې متوجه کيږي او همدا کار يې د کفر غېږې ته راکاږي. دوی که خپلو اصولو او مباديو ته وګوري هيڅکله به داسې تحليل ونه کړي، نه به يې دا ډول پوده تحليلونه له کاره کېنوي. دوهم ګام کې دوی د امت تاريخ ته په سپکه ګوري او کوښښ کوي چې څه حساب پرې ونه شي او دښمن همدغه احساس غواړي. درېيمه خبره دا ده، چې دوی د امت په حافظه ملنډې وهي. دوی که نېږدې تېر ته فکر وکړي، څه به وايي چې زموږ اسلافو د کومو استخباراتو په اشاره غزاګانې کړي؟

د نوموړي فکر پايله دا شي، چې د يوه درانه مسلمان فهم او برداشت معکوس شي. د دې پر ځای چې د امت په اړه د مسئوليت احساسوونکو ځوانانو قدر وکړي، د يوه ځپلي فکر نتيجه ګيرۍ کې يې په رنګارنګ تورونو کې لتاړوي.

د اردني پيلوټ ننګه

تېره ورځ دولة الاسلام اردنی پيلوټ(معاذ کساسبه) وسوځاوه. که ازادانه او پرته له کومې پلوۍ يې ووايو، دولة چې کوم کار ته فتوی لري، له هيچا يې نه پټوي. معاذ ته يې فتوی پيدا کړې وه، چې امام شافعي او امام مالک رحمهما الله قصاصا په اور وژل د{فَمَنِ اعْتَدى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُمْ} او {وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُمْ بِهِ} په دليل جايز ګڼي او قصاص له “تعذيب بالنار” څخه مستثنی ګڼي.
ځينې ورونه کلک ونښتل او دا کار يې ان د اسلامي شريعت منافي وګاڼه. موقفونه د هر چا خپل دي، مګر څو خبرې بايد پام کې ونيسو. لومړی خو دا موضوع لوڅه لغړه بحث کول نامناسب کار دی، ځکه چې نوموړی پيلوټ د يوې سترې جګړې ګډونوال دی. دی په خپل اعتراف وايي، چې موږ اهداف نه ويشتل، موږ به د فرانسوي پيلوټانو لپاره زمينه برابروله، عامه ځايونه به مو بمبارول، بيا به هغوی د دولة په اهدافو بمبار کاوه.

دوهمه دا ده، که دا کار ښه نه وي شوی، نو د ارجحيت او اوليت نفې ترې کېدای شي، اما دا چې په داسې خونړۍ جګړه کې د دې موضوع فقهي اړخونه داسې وارزول شي، چې حرمت، همجيت او وحشيت ترې څرګنديږي، نو د هغه جنايتکار په جرمونو خاورې اړول دي، چې په سلګونو دغسې انسانان به يې سوځولي وي. داسې نه دي شوي،چې دا پيلوټ هسې په هسې رانيول شوی او سوځول شوی، بلکې دا پيلوټ مجرم و، ډېرې وينې، غوښې او هډونه يې په غاړه امانت وو. دا پيلوټ د هغې جګړې بارز لښکري و، چې د نړۍ شپېته طاغوتان يې مشري کوي.

دلته د فکري يرغل اغېز ښکاره کيږي. هغه خلک چې د بشري حقوقو نارو نيولي، په ناشعوره بڼه تېږه د کفر تلې ته غورځوي او يوه نړۍ ستونزه د خلکو له ياده کاږي. دا کار يو سياق لري، مخکې وروسته پېښې لري، ځانګړي محرکات او دلايل لري او هغه چا کړی، چې تقليد کې افاقيت ته قايل دي؛ د امت د علماو هر نظر چې يې خوښ شو او دښمن ته يې په کې مناسب ځواب ليده، همغه نظر پسې ځي. ګويا دا هر څه بايد ملحوظ وي او خبره بحث شي، که نه نو د نرمۍ او عقلانيت ښکاره کول به مو همغه ځای سره مخ کوي، چې دښمن يې غواړي.

avatar
9 د تبصرو شمېر
0 د ځوابونو شمېر
0 ار ایس ایس کې ګډونوال - څارونکي
 
ډېر غبرګون شوې تبصره
تر ټولو ګرمه موضوع
  ګډون وکړئ  
نویو زړو ډیرو خوښو شویو
خبرتیا غوښتل د
صفي الله
میلمه
صفي الله

جزاک الله خيرا، ګټوره ليکنه ده، په ځانګړي توګه د سوزول شوي پيلوټ په اړه، چې ډېری مسلمانانو په کې لار ورکه کړې ده.

غوربندي
میلمه
غوربندي

د خلافت له داعیې وړاندې باید د “واعتصموا بحبل الله ” په صریح حکم کې په “جمیعا” !! باندې عمل پکار ده کنه د دې لوی ارمان داعیان به خدانخواسته خپلو کې یو بل دفع او سره وخوري او د اُمت ستړی کار به هېڅ ځای ته ونه رسي.

خطر
میلمه
خطر

ورورجانه خه شننه دی کری اودساحوی فکری جگری یوه بیلگه به زه هم درولیکم په فیس بوک کی می ترسترگوشول چه لیمبوگان مه خوری داپنجابیان دی نارج وخوری چه افغانان دی نور یی خپله ارزوه

ابوزبير
میلمه
ابوزبير

جزاک الله وروره تا خو دا موضوع ډیره ښه روښانه کړه ريښتیا هم بعضو ناخبرو خو مستقيماً د کفر فتواوې يې پرې ورکولی زما په نظر اسلامي دولت چې هر کار کوي ان شاءالله د قران او سنت په خلاف به نه وي ددنن ورځي کافر سره همداسې جوړيدل چې زموږ ماشومان ،بوډاګان او زنانه مو په اور سوزوي بايد په اور وسوځول شي ،بيا هم درنه مننه کوو

Hameed
میلمه
Hameed

محترم خیر خواه صاحب زه نه غواړم چی ووایم چی دوی دا کار ښه کړی یا بد خو له قصاص با لنار سره یوازی امام شافعی موافق نظر لری امام مالک یی نه لری هغه کوم قول چی په امام مالک پسی منسوب شوی هغه صحیح نده

reza
میلمه
reza

جزاک الله برادر جان واقعا یک فکر بسیار عالې است و دولت الاسلام انشا الله کارهای غیر شرعی نمیکند.

خيرخوا
میلمه
خيرخوا

محترم حميد وروره! ابن رشد مالکي په خپل کتاب “بداية المجتهد” کې ورته دا قول منسوب کړی. بداية المجتهد ونهاية المقتصد، ۳۰۳ مخ، المکتبة العلمية لاهور چاپ

Hameed
میلمه
Hameed

مننه خیر خواه صاحب صحیح شوه ولی بعضی مالکی علماو لکه ابن ماجشون یی د مخالفت قول هم ورته منسوب کړی

خيرخوا
میلمه
خيرخوا

حميد صيب ستاسو خبره سمه ده. ابن رشد هم د مالکي علماو اختلاف ته اشاره کړې، اما د امام مالک نظر يې ترې جلا راوړی او “الموسوعة الفقهية” خو لا وايي، چې د امام مالک نظر په مذهب کې مشهور دی.