دیني، سیرت او تاریخ

نو روز حرام است!

نویسنده: انجنیر احمد حقیار

در حرمت نو روز حکمت نهٗفته است که تفکر در آن را دال بود، اسلام آمد تا ادیان باطل دیگر را از بین ببرد، پس نیاز به تقلید از آن ادیان ندارد، اسلام خود دین کامل است، پس نیاز ندارد که روز های خوشی دیگران را تجلیل کند، بلکه از خود روز های خوشی دارد.

پس امت مسلمه دین را به طور کامل آن باید قبول کند، چیز را که تحریم کرده است، تحریم بداند و چیز را که حلال دانسته، حلال قبول کند.

اما چرا تعداد بر حرمت نو روز اعتراض میکند و سخنان بیهوده را رد و بدل میکند.

پیامبر اسلام یک پیش بینی حکیمانه را در این مورد کرده بود که: حضرت مقداد بن معدی کرب می فرماید: رسول خدا (ص) ارشاد فرمودند: آگاه باشید، یقیناً قرآن به من داده شده است و مانند قرآن احکام دیگری هم به من داده شده است.

بعد از آن ارشاد فرمودند؛ آگاه باشید زمانی خواهد آمد; آدم شکم سیر و ثروتمند در استراحتگاه خود نشسته خواهد گفت که: قرآن شما را کافی است، آنچه در قرآن حلال شده آن را حلال بدانید و آنچه را که حرام گفته است، آن را حرام بدانید، برای حدیث ضرورت نیست، سپس فرموند : حالا آنکه حکم رسول الله در باره حرام بودن چیزی؛ همانطور است که خدای تعالی به حرام بودن چیزی حکم کرده است.

در کشور که اشغال آن مانند ترنجبین باشد، توهین به دین و پیامبر اسلام را آزادی بیان خطاب کند، اتباع آن مصروف به تجلیل از روز مرده ها باشد، آزادی بیان آن آزادی توهین باشد، رسانه های آن مصروف دین ستیزی باشد، نسل نیم چه روشن فکر آن در اسلام ستیزی و تجلیل روز مرکب مشغول باشد، حجاب را مانع پیشرفت زنان بداند.

پس از دولت نیمه اسلامی آن توقع جز تجلیل از نو روز و پای کوبی چیز دیگری نباید توقع کرد.
امروز حکومت افعانستان مانند همان بازی کودکان شده که( سر خرم بار است خرم خبر ندارد) آدم های که خود را دانا و عاقل فکر میکند فریب همین بازی کودکان را خورده است، با معذرت؛ چنان مرکب دیگران شده اند که هیچ از خود خبر ندارد که سر شان چی بار است.

باداران شان نیز به خاطر خوشی این ها کارهای را میکند تا این ها تشویق شوند به گونه مثال تجلیل نو روز توسط زن رئیس جمهور آمریکا و تبریک گفتن آن به زبان فارسی.

حکومت افعانستان قبل از قبل اعلان کرده است که به مراسم نو روز و بلند کردن جهنده آماده گی خاص دارند.غافل تر از آن که بلند کردن جهنده بدعت است و در اکثر موارد انسان را به شرک دعوت می کند، آنانیکه خود را وارثان جهاد میداند از این امر دین آگاهی ندارد یا شاید هم آگاهی داشته باشد و مانند جاهلان عرب استدلال کند که این کار را اجداد ما کرده است و ما هم پیروی میکنیم.

در این جا لازم می بینم که نظریات علمای اسلام را در مورد نو روز ذکر کنم؛

در روزهای نوروز مبارکی دادن ، تیارکردن هفت میوه ، پوشیدن لباسهای مخصوص ، تیارکردن خوراک ، بخاطر روز نو روز، دادن تحایف ، رخصتی کردن و رفتن به میله ها حرام قطعی است . بخاطریکه این یک مشابهت به مجوسی ها است و این روز ، روز عید مجوسی ها است . به همین موضوع شیخ الاسلام ابن تیمیه رح در اقتضاء الصراط المستقیم جلد اول صفحه های ( ۲۴۹ ، ۲۲۶ ، ۲۲۷ ، ۲۶۹ ) بحث تفصیلی تحریر نموده . از اثر قرآنکریم ، حدیث نبوی و اقوال علماء کرام دلایل حرام بودن تجلیل و تعظیم نوروز قرار ‌ذیل است : ۱ – الله ج می فرماید (ولاتکون کالذین نسوالله فانسهم انفسهم اولئک هم الفاسقون ) سورة حشر ایت ۱۹: ترجمه (شما نشوید کسانیکه الله ج را فراموش کرده ، الله ج آنها را فاقد احساس خویش کرده است و اونها کاملاَ نا فرمانان است ) یعنی یهود ، مجوسی ها و نصاری الله ج را فراموش کرده . ۲ – الله ج می فرماید(و الذین لایشهدون الزور ) سورة الفرقان ایت ۷۲ . تفسیر ابن کثیر جلد ۳ صفحه ۴۵۲ ، تفسیر قرطبی جز ۱۳ صفحه ۶۲ و مجموع الفتاوی جز ۲۵ صفحه ۱۴۷ از ابن عباس ، مجاهد ، ربیع بن آنس و ضحاک مفسرین نقل شده است که معنی این آیت کریم این است که مومنان باید در عیدها و میله های مشرکان نروند و در آن باید اشتراک نکنند. ۳ – رسول الله ص میفرماید (من تشبه بقوم فهو منهم ) ابوداود کتاب ا لباس شماره ۴۰۳۱ ترجمه : کسیکه خودرا مانند یک قوم میسازند از همان قوم حساب می شوند . ابن تیمیه رح در اقتضاءالصراط المستقیم جلد اول صفحه ۲۳۱ و در فتاوی اللجنة الدائمه جلد ۳ صفحه ۴۲۹ ذکر کرده که مشابهت در عبادات ، عادات و عید ها هم میاید فلهذا تجلیل روز نوروز مشابهت با مجوسی ها دارد. ۴ – ابوداود حدیث شماره ۱۱۳۴ ، نسائی ۱۵۵۶ ، در مشکوة المصابیح باب العیدین شماره ۱۴۳۹ ذکر ګردیده که در دوران جاهیلیت مردم در روزهای نوروز و مهرجان خوشګذارانی می کردند. رسول الله ص برای شان فرمودند که به عوض این روزها بشما ایام عیدالفطر و عید قربان را عطاء فرموده . در مرقات شرح المشکاة جلد ۴ صفحه ۴۹۰ تحریر ګردیده که انبیاء علیهم السلام این تجلیل حکماء جاهلان را باطل نموده است . ۵ – بیهقی در سنن الکبراء جلد ۱۴ صفحه ۱۱۳ شماره ۱۹۳۷۴ نوشته کرده که : عمر رض فرموده که در روز های عید به عبادت خانه های مشرکین نروید زیراکه الله ج در این ایام بالای ایشان غضب نازل می کند، این حالت روندګان است حالت تجلیل کننده ها چه خواهد بود؟ ۶ – بیهقی در سنن الکبراء جلد ۱۴ صفحه ۱۱۳ و ۳۷۵ شماره ۱۹۳۷۵ روایت کرده که عمر رض فرموده که در روزهای عید و میله های دشمنان الله ج اشتراک ننمائید. ۷ – بیهقی در سنن الکبراء جلد ۱۴ صفحه ۱۱۳ شماره ۷۶ – ۱۹۳۷۷ روایت کرده هر آن کسیکه در وطن مشرکین زنده ګی را اختیار می کنند و نوروز و مهرجان را تجلیل می کنند و به آنها مشابهت می کنند در همین جریان از دنیا درګذشت در روز قیامت با مشرکان یکجا بر میخیزند . ۸ – بیهقی در سنن الکبراء جلد ۱۴ صفحه ۱۱۴ شماره۱۹۳۷۸ از علی رض روایت کرده که در روز نوروز کسی تحفه را به او پیش کرد و علی رض آن را منع کرد و ګفت : کارها و عبادات اسلامی خویش را جریان بدهید ، هر روز تان نوروز است ، راوی همین حدیث ابو اسامه رض می فرماید علی رض از نام این روز هم بد میبرد و این نام نو ایجاد ګردیده ، بیهقی می ګوید که این روز شریعت کدام روز خاص نه پنداشته و علت کراهت شان همین است . ۹ – شیخ الاسلام ابن تیمیه رح در مجموع الفتاوی جزء ۲۵ صفحه ۱۴۷ بعد از ذکر شدن روایات عمر رض و عبدالله بن عمرو رض تحریر کرده که کسانیکه اعمال نوروزی میکنند و به عذاب الله خود را نزدیک میکنند و در همین مجموع الفتاوی جز ۲۵ صفحه ۱۴۹ تحریر کرده که کسانیکه بخاطر این روزها چیزهای را ذبح میکنند حرام و ناجایز است و در حرمت ( مااُهل به لغیرالله ، و ما ذبح علی النصب ) داخل می شوند پس در این روزها (غسل کردن ، میله کردن ، تیارکردن وسایل ساعت تیری اطفال ، خرید وفروش آن نوع وسایل که در میله های نوروز استعمال میشوند ) ناجایز هستند و حتی بعضی علماء آن را کفر میګویند بخاطریکه در این احترام و تعظیم شعایر کفر میشوند.

ای کاش! این فتوی را می دانستن و از این جهالت دست بردار می شدند.

جوانان دهه دموکراسی (قوانین خود ساخته بشر برای ضرر بشر) به دو گروه تقسیم میشوند؛ عده که خود روشن فکر جلو می دهند و به نظر بنده داری منطق ضعیف هستند اگر از تحریم نو روز به آن ها بگوی آن ها تجاوز جنسی، ترور و غیره یاد میکند.

گروه دیگر در تلاش رساندن این موضوع هستند که ابلاغ کند که نو روز حرام است.

به امید روز که رسم سنت را بدعت گفتن و بدعت را سنت گفتن از بین برود.

ورته لیکنې

ګډون وکړئ
خبرتیا غوښتل د
guest
7 Comments
زړو
نویو ډیرو خوښو شویو
Inline Feedbacks
ټولې تبصرې کتل
سنګین

جزاک اللهُ خیراً

اشرف

بسیار زیبا تشکر از آن کسی که این نوشته کرده است

الحاج استاذ بیانزی

حقیار صاحب سلامونه او نیکی هیلی می ومنه ! فارسی کی که یی لیکم د پشتو پرتله ډیر وخت نیسی ، ځکه می پشتو کی ولیکل بخښنه کوی زه پوره عالم او مفتی نه یم ، مګر د نوروز په اړه د ډير علم یا فتوی اړه هم نه لیدل کیږی ، په اسلامی فرهنګ کی تر نورو ورځو متبرکی او سپیڅلی ورځی د لویو اخترو ، جمعو ، روژنو شپ قدر او داسی نوری ورځی دی ، دا دالله ج له خوا په قران کی مونږ ته راپیژندل شوی مونږ په دغو ورځو کی هم میلی نه جوړوو ،… نور لوستل »

نا پيژاند

به خدا با این حرفاتون میخوام با این دوتا دستام خفتون کنم که تا این حد روتون باز شده که دارین به عید نوروز این چیزارو میگین.اصا از عید چه ربطی به دین داره دین کجا و عید کجا حالا طرف میخواد یکی دوروز خوش باشه میگین حرامه؟؟؟حرام شمایی اقا و اون کسایی که این نظریه رو دادن که باید زنده زنده بسوزوننشون

فریدون

##

نوروز عید مجوسی ها
ما مجوسی را نفرت داریم و همچنان دینشان

فریدون

نوروز د مجوسیانو عید دی

د مسلمان لپاره ضرور ده چی په نورو دینونو کافر شی او دلیل یی دا نه شی کیدای چی ووایی د نوروز له دین سره چه؟
که داسی وی نو بیا د بت عبادت هم کوه او په اسلام هم عمل کوه
مسلمان باید اول په هغه شیانو چی په اسلام کی نشته باید کافر شی او طاغوت ورته ووایی

و من یکفر باالطاغوت و یومن با الله فقد استمسک باالعروة الوسقی

غ.حضرت

سره لدې تودو بحثونو، ښه دی چه هره ورځ او یا هره هفته او یا میاشت نوروز ندی.
درې سوه شپېته راتلونکی ورځی ددې ډول بحثونو څخه مو غوږونه آرام دی وګورو چه راتلونکی نوروز څه پېښیږی؟
هیله ده چه په هیواد کی مو سوله او آرامی او صفا او صمیمیت حاکم شی.

Back to top button
7
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x