کور پاڼه / دیني، سیرت او تاریخ / تاریخ وحیثیت سینه زنی در روز عاشوراء

تاریخ وحیثیت سینه زنی در روز عاشوراء

مولوی نورالحق مظهری

چنانچه برای همه معلوم است بعضی مردم در روز دهم محرم الحرام که مشهور به روز عاشوراء است مراسمی عزاداری وسینه زنی را برپا میکنند ، آنها این مراسم را به صفت عزاداری از شهادت حضرت حسین رضی الله عنه که درین روز به مقام والای شهادت نائل شده تجلیل میگیرند ، درین مراسم برعلاوه منکرات دیگری که انجام میشود سینه زنی ، چیغ کشیدن ، لباسهای سیاه را پوشیدن وخود را زخمی نمودن انجام میشود چیزهای که رسول الله صلی الله علیه وسلم صراحتا از آنها منع نموده است، مراسم مذکور از نظر شریعت قطعا حرام بوده وهیچ دلیلی برمشروعیت آن وجود ندارد ، بحیث مشت نمونه خروار بعضی از دلائل را ما بیان میکنیم:

  1. در شریعت هیچ ثبوتی ندارد ، نه درقرآن ونه هم در حدیث صراحتا ، دلالة ویا إشارة ثبوتی چنین مراسمی موجود است.
  2. بعد از شهادت حسین رضی الله تعالی عنهما هیچ یکی از صحابه کرام ویا بعد از آن تابعین وتبع تابعین ویاعلمای مجتهدین چنین کاری را نکرده است ، ونه هم از آنها تقریرا وسکوتا تأیید چنین عمل ثابت است.
  3. باعقل سالم در حدود اصول شرعی منافات دارد، زیرا عقل سالم چنین کارها راهیچ وقت اجازه نمیدهد، بخاطریکه اگر اینکار بخاطر مصیبت باشد پس مصیبت بیشتر از سه روز وجود ندارد، وهمچنین از اینهم مصیبت های بزرگی برمسلمانها آمده است چرا در وقت رسیدن آنروزها چنین اعمالی را انجام نمیدهند، مثلا پیامبران بزرگی علیهم السلام ، مانند  زکریا ویحیی علیهما السلام حتی در بعضی روایات آمده است که بنی اسرائیل در یک روز70 پیامبر را شهید کرده است، ولی هیچ کسی روز شهادت این پیامبران را مصیبت نمیگیرد درحالیکه مرتبه پیامبر از مرتبه حسین رضی الله تعالی عنه به مراتب بلند است، حتی روز شهادت پدرشان حضرت علی رضی الله تعالی عنه که مرتبه اش از حضرت حسین رضی الله عنه به مراتب زیاد است با چنین مراسمی تجلیل نمیشود، پس چرا روز شهادت ایشان باید باچنین مراسمی غیر شرعی تجلیل گردد؟.

اگر قرار باشد شهادت هرشهید باچنین مراسمی تجلیل شود پس باید تمام عمرخود بلکه هردقیقه از زنده گی خود را درچنین مراسمی صرف کرد زیرا دراسلام ما به اندازه ومقدار ساعات سال شهید داریم بلکه به اندازه هردقیقه ای سال شهید داریم ، پس تمام زنده گی را باید درچنین مراسمی سپری کرد ودیگر کارهای معیشت دنیوی را کنارگذاشت که درنتیجه زنده گی دنیا بطور کامل معطل میماند.

  1. درصحیح البخاری میاید: عَنْ عَبْدِ اللهِ ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ : لَيْسَ مِنَّا مَنْ ضَرَبَ الْخُدُودَ وَشَقَّ الْجُيُوبَ وَدَعَا بِدَعْوَى الْجَاهِلِيَّةِ. [صحيح البخاري 1297].

یعنی ازعبدالله رضی الله عنه روایت است که رسول اکرم صلی الله علیه وسلم فرمود: از ما نیست کسی که(درمصیت) صورت (روی ) خود را بزند ولباسهای خود را پاره کند وسخنان جاهلیت را برزبان جاری کند.

پس معلوم میشود کسانیکه روز عاشوراء را باچنین مراسمی تجلیل میکند کدام کارهارا انجام میدهد؟ صورت های خود را با دست وزنجیر وکارد میزنند، لباسهای خود پاره میکند ، صداها را بلند میکند وچیغ میکشد.

پس معلوم شد که اینها از کسانی هستند که رسول اکرم صلی الله علیه وسلم درباره شان میفرماید: ازمانیست.

  1. ام عطیه رضی الله تعالی عنها روایت میکند که رسول اکرم صلی الله علیه وسلم مارا منع میکرد از احداد برمیت بیشتر از سه روز مگر بخاطر شوهر که چهار ماه وده روز است.”احداد” یعنی خود را غمزده گرفتن واز اسباب زینت وخوشحالی خود را بازداشتن. عَنْ أُمِّ عَطِيَّةَ قَالَتْ كُنَّا نُنْهَى أَنْ نُحِدَّ عَلَى مَيِّتٍ فَوْقَ ثَلاَثٍ إِلاَّ عَلَى زَوْجٍ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا.[ صحيح البخاري 5341]

اما سیدنا حسین رضی الله عنه درسال 61 هجری به شهادت رسیده است که از آن وقت تا امروز137۶ سال میشود، آیا تا این حد مسلمان باید از اصول شریعت ناخبر باشد؟.

شروع سینه زنی:

وقتیکه مردم کوفه / کسانیکه خود را پیرو وشیعیان حضرت حسین رضی الله تعالی عنه مینامیدند ، با اوخیانت کردند ، بیعت شان را با اوشکستاندند ، او را درمقابل عبیدالله بن زیاد یاری نکردند ، بلکه بعض شان مانند شمربن ذی الجوشن وسنان بن أنس نخعی وکسانی دیگر…… که از شیعیان وطرفداران حضرت علی رضی الله تعالی عنه بودند، برخلاف حضرت حسین رضی الله تعالی عنه عبیدالله بن زیاد را یاری کرده، اورا برضد حضرت حسین رضی الله عنه تحریک کردند، تااینکه خودشان در شهادت وی مباشرتا شرکت داشتند.

بعد از آنها اولاد شان بخاطر اظهار توبه وکفاره از گناهی که در مقابل حسین رضی الله تعالی عنه مرتکب شده بودند شروع کردند به همین مراسمی امروزی که در روز شهادت آن حضرت رضی الله تعالی عنه سینه های خود را میزدند وکارهای دیگری را انجام میدادند. واین کار برای شان به ارث میماند تااینکه جزء شعائر مذهبی شان میگردد.

درتاریخ ” مدینة دمشق ” میاید:

أما أهل الکوفة فإنهم خذلوه ولذالک تجدهم یضربون صدورهم ویفعلون مایفعلون ، کل هذا لکفیر تلک الخطیئة التی إرتکبهآ أباؤهم کما یقولون.[ تاريخ دمشق جلد 1 صفحه 137]

یعنی اهل کوفه حضرت حسین رضی الله عنه را خوار کردند بهمین خاطراست که آنها را میبینی سینه های خود را میزنند ، وآنچه میکنند انجام میدهند ، این همه بخاطر کفاره از آن خطائ که پدران شان مرتکبش شده اند چنانچه خودشان همین را میگویند.

پس همه مسلمانان باید خبر باشند که چنانچه انجام دادن این مراسم حرامست شرکت کردن درآن، کمک کردن با آنان دراین مراسم، رفتن به دیدن این مراسم وتأیید نمودن این مراسم همه شان حرام است. باید جدا از آن خود ودوستانش را باز دارد.

 


د نن ټکی اسیا موبایل اپلیکیشن دلته کښته کړئ

یوه تبصره

  1. فدامحمد نومير

    د حسيني عاشورا تر سر ليک لاندي زما دغه شعر په 2010 ميلادي کال په بپنوا ويبپاڼه کي خپور سوی دی . دلته يي يوو ځل بيا د عاشورا د مبارکي او پرتمني ورځي په وپاړ خپروم. هيله ده چي دشعر او ادب ددوستانو د خوښي وړ وګرځي .
    حسيني عاشوارا
    په منبر راته قيصې د کربلا کړې
    نارې ، چيغي د حسين د عاشورا کړې
    مخ ، ځيګر په لاس وهې د حسين حب کي
    ښه دي زده چي خلک څنګه په ژړا کړې
    د يزيد او د شمر د ظلم وايي
    معاويه لره په څه ښکنځل روا کړې
    تا علي ، حسين خدايي ته رسولی
    و صديق ، عمر ، عثمان لره بدوا کړې
    د حسين د حب نارې دي په دروغ دي
    زړه کي مينه د يهود او نصارا کړې
    تا علي ، حسين په وينو کي لت پت کړه
    پټ خلوت ابن ملجم سره بيا بيا کړې
    د نفاق تخم پاشلۍ دي امت کي
    فعل ، عمل د يهودي ابن سبا کړې
    هم علي او هم حسين درڅه بيزار دي
    په سرداب کي امامت ته چي بنا کړې
    که په لاره د حسين دي قدم اخلې
    ښه هم دا چي نن توبه دي په رښتيا کړې
    16 -‌‌‌‌‌‌ډيسمبر- 2010