نظــر

فرق میان دو محصل !

نویسنده : قاضی عبید

محصلین طبقه جوان و پرتلاش یک جامعه بوده که سبب ترقی و پیشرفت آن میگردد ، امروزه دنیا هرچه دارد از زحمت کشی دانش مندان شان میباشد و همه دانشمندان بزرگ روزی شاگرد بودند ، پس محصل منحیث محصل قابل قدر و احترام میباشد و امارت اسلامی نیز با احترام و توجه خاص که به علم و دانش دارد همیشه محصلین و قشر جوان را مورد نوازش قرار داده ، در تمامی ساحات زیر کنترول طالبان دروازه های مکاتب به روی شاگردان باز بوده ، اطفال و جوانان بدون کدام تشویش به دروس خویش ادامه میدهند استادان و معلمین از سوی مسولین معارف به پایبندی به تدریس شان توصیه گردیده ، که خوشبختانه متعلمین همه ساله از طریق کانکور با اخذ نمرات بلند راهی پوهنتون ها برای ادامه تحصیل شان میگردد ، با آنکه خانه و جای بودباش اکثر محصلین ما ساحات زیر قیادت مجاهدین میباشد ولی در رفت و امد شان هیچ مزاحمتی وجود ندارد .

محصلین باید تشویق و ترغیب شوند تا خوبتر درس بخوانند و مورد تقدیر قرار بگیرند ، ولی باید یاد آور شد این همه بدین معنی نیست که یک شخص تحت نام محصل هرچه دلش خواست انجام دهد ولو که به ضرر دیگران باشد ، هرکه را خواست به شهادت برساند ولو به امر دیگران باشد .

چنانچه شاهد هستیم چندی قبل داکتر میرویس باشنده ولایت وردگ و رفیق همراه وی توسط فرد ناشناس به شهادت رسید که علت شهادت وی را رسانه ها عوامل گوناگون بیان نمودند حتی گفته میشد که داکتر میرویس از سوی مرد که با خانم وی رابطه نامشروع داشت به قتل رسید ، که با گذشت زمان قاتل وی بنام فیض الرحمن از سوی طالبان در ولایت میدان وردگ دستگیر و به محکمه سپرده شد فیض الرحمن محصل انجنیری پوهنتون کابل بود ، او در تحقیقات اولیه بدون اکراه به جرم خویش اعتراف نموده افزود که از طرف استخبارات کابل در بدل قتل داکتر میرویس ۵ لک افغانی در یافت نموده بود.

آیا انصاف چننین هست؟

انجنیر فیض الرحمن از ولایت وردگ و استاد بشیر احمد ریان از ولایت غزنی را میگویم ، یکی از سوی طالبان به حکم محکمه با فیصله شرعی قصاص گردید ، ولی در مقابل استاد بشیر احمد ریان باشنده ولایت غزنی محصل ادبیات پوهنتون کندهار از صحنه امتحان توسط افراد دولتی بدون ارتکاب کدام جرم و یاهم ثبوت و شواهد برده و پس از سه ماه به شکل بی رحمانه آن در زندان کندهار به شهادت رسید .

حالا سوال اینجاست که شهادت استاد بشیر احمد ریان را نه کدام رسانه بنشر رساند و نه هم حقوق بشر صدایی خود را بلند نمود و نه هم کسی از وی منحیث فرزند جوان و تحصیل یافته یاد نمود استاد ریان شهید گردید و به خاک سپرده شد ، اما میبینیم فیض الرحمن که دوتن را به خاطر پول بشهادت رسانید در سایت های خبری داخلی و خارجی خبر ساز شد ، هر کی تا اندازه توان او را ستایش نمودند ، حالانکه در شریعت اسلامی جزای قاتل را قتل آن تعین نموده تا جامعه از ضرر آن محفوظ بماند چنانچه الله در قرآن عظیم الشأن میفرماید (وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَاْ أُولِيْ الأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

و براى شما اى صاحبان خرد در پياده كردن حكم قصاص زندگى جامعه است شايد از خونريزى به ناحق پرهيز كنيد سوره : البقرة آیه : 179 ) .

مگر برای یک قاتل که مرتکب قتل میشود جزای جز قصاص وجود دارد در حالی که خانواده مقتول خواهان قصاص باشد ، آیا میتوان آیات قرآن و حکم شریعت را تغیر داد ، میشود دلیل شد که فیض الرحمن یک محصل بود و محصل حق دارد کسی را به ناحق به قتل برساند ، آیا فیض الرحمن کسی را که به شهادت رسانید او نیز خانه ، خانواده و فرزند داشت یا خیر .

برای این همه پرسش ها چه جوابی وجود دارد جز تطبیق حکم شریعت .

ورته لیکنې

ګډون وکړئ
خبرتیا غوښتل د
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
ټولې تبصرې کتل
Back to top button
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x