نظــر

پیر سید احمد گیلاني – ثبات و پايداري

موفق افغان

عدالت در اسلام حتی با دشمن مطلوب و مقتضای امانت است. پس مسلمان نباید در حق دشمن خود نیز از بی عدالتی کار گیرد.

و متکی به همین اصل باید اعتراف کرد که پیر سید احمد گیلانی اگرچه سهم چندان فعالی در مبارزه و جهاد علیه روس و کمونزم در افغانستان نداشت باز هم بنابر داشتن دفتر (دربار) در دیار هجرت از رهبران سابقهء جهادی به شمار می رفت.

اگر به گذشتهء پیر صاحب بنگریم در می یابیم که وی نسبت به سایر رهبران سیاسی و جهادی! که تا کنون نیز با وجود قرار گرفتن در صف اشغالگران و حمایت آنان علیه مسلمانان ادعای جهاد و مبارزه را دارند به دو دلیل شخصیت بی ضرر و صاحب موقف واحد و مستحکم بود.

دلیل اول: پیر صاحب در دوران جهاد هم مشغول زندگی مرفهء خود بود و با قتل و قتال سر و کاری نداشت. به گفته مریدان اش روز را در پشاور و شب را در لندن نزد خانم خود می گذراند (اشاره به کرامات جنابعالی). وی اگرچه جهاد نکرد، در تباهی کشور، جنگ های داخلی و اختلافاتی که باعث ویرانی کشور شد نیز سهیم نبود. وی شخصیت خاموش بود و حتی مانند رهبران سیاسی دیگر جاه طلب نیز نبود و نه مثلا مانند صبغت الله مجددی با استفاده از موقف دینی و مذهبی خود در جامعه سوء استفاده کرد حالانکه مریدان و مخلصین حقیقی زیادی در مناطق مختلف کشور داشت و مقطعه های ویدیویی مریدان وی که در صفحات اجتماعی در حال اظهار غم و اندوه در مرگ مرشد شان به نشر رسیده است بهترین دلیل بر این ادعا هست.

دلیل دوم: وی شخصی با موقف سدید و مستحکم بود و برعکس رهبران مدعی جهاد در جریان چهار دهه جهاد و جنگ هیچ تغییری در پالیسی و دیدگاه سیاسی وی پدیدار نشد. وی در جریان اشغال شوروی و به تعقیب آن حکومت کمونزم در کابل نیز یک غربگرا بود و ادعای اسلام و حکومت اسلامی نداشت بلکه طرفدار برگشت زمان شاهی با لذت ها و کیفیت هایش بود و تا دم مرگ بر همین موقف خود باقی ماند. از جانب دیگر سایر رهبران سیاسی ادعای جهاد و قیام حکومت صد در صد اسلامی داشتند و حتی به گفتهء بعضی بزرگان بر حکومت عمر رضی الله عنه نیز بعضی ملاحظات داشتند و به سبب موقف غربگرایی پیر صاحب را تکفیر می کردند اما در یک و نیم دههء گذشته چنان در تقرب بسوی غرب شتافتند و در این راه با یکدیگر به سبقت پرداختند که مواقف گذشتهء سیاسی نه بلکه احکام صریح شرعی را نیز کاملا به یاد فراموشی سپردند.

پیر صاحب با وجود فکر غربی خود هیچگاهی در مقابل مجاهدین نه موقف نظامی اتخاذ کرد و نه مخالفت سیاسی خودرا بیان کرد و در خطرناکترین مراحل مخالفت ها با اسلام و مسلمانان همیشه خاموش و ساکت باقیماند و شاید همین موقف اکنون برای وی در حال حساب و کتاب کار آمد ثابت گردد.

ورته لیکنې

ګډون وکړئ
خبرتیا غوښتل د
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
ټولې تبصرې کتل
Back to top button
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x