نظــر

روزه و جهاد از هم فرق دارد!

  در بعض موارد مفاهیم طوری خلط می گردد که بسیاری تفکیک آنرا کرده نمی تواند. شاید بعضها ظرفیت درک تفکیک را نداشته باشد، ولیکن بعضها قصدا برای اغراض واهداف مشخص، بی خبری دیگران را غنیمت دانسته، سعی می نمایند که حقیقت را بگونهء دیگر وانمود سازد.

 از جمله، خلط بین جهاد وعبادات دیگر یاد شده می تواند. شکی نیست که همه عبادتیکه از جانب الله جل جلاله بر بنده گانش لازم گردیده، باید انرا ادا نمایند. ولی تفکیک بین عبادات وشرایط آن امر ضروری است.

بعضها می گویند: قسمیکه روزه فرض است، نماز فرض است، جهاد هم فرض است، وقتیکه من می توانم بدون مداخله دیگران روزه بگیرم، نماز بخوانم، بی چون وچرا وبدون مداخله دیگران می توانم جهاد هم بکنم!

ولیکن قضیه شکل دیگری دارد، فرضیت جهاد گاهی هم مانند فرضیت روزه ونماز نیست! مسلمان باید روزه ماه مبارک رمضان را بدون عذر شرعی بگیرد، همچنان نماز پنجگانه را باید در اوقات معینش ادا نماید. بغیر از این نماز وروزه فرض، هر مسلمان می تواند نماز و روزه نفل را هم مطابق توانمندی خویش بجا بیاورد.

   شاید متوجه شده باشیم که برای روزه، وضو گرفتن لازم نیست!  اما نماز بغیر از وضو گرفتن، یا در حالت عذر بغیر از قایم مقامش که تیمم است جواز ندارد، و اگر کسی بخواهد قصدا بغیر از وضو نماز بخواند یقینا که خلاف شرع گام بر میدارد!

   برای روزه ونماز موجودیت امیر لازم نیست! البته بعض از علمای کرام برای نماز جمعه ونمازهای عیدین موجودیت امیر شرعی را لازم میداند! روزه ونماز بر هر مسلمان مرد وزن فرض است! ولیکن جهاد بغیر از حالات استثنايي، بر زن فرض نیست! و نه هم بغیر از امیر جواز دارد! جالب اینکه جهاد عبادیست حسن لغیره، و قبیح لذاته! به این معنی که جهاد یک وسیله است، و هدف، نشر اسلام، تحکیم قرآن وانتفاء ظلم می باشد!
    جهاد قبیح لذاته به این معنی که در جهاد مردان کشته می شود! زنان بیوه می شوند! کوده کان یتیم و بی سرپرست می شوند! خانه ها، قریه ها وشهرها به ویرانه مبدل می گردد! وچون این همه برای تحکیم حکم الله جل مجده صورت می گیرد، که ضامن رفاه وسعادت دنیوی و اخروی مردم است، الله جل جلاله آنرا حلال بلکي در بعض موارد فرض گردانیده است.

   جهاد پیوند محکم با سیاست دارد، و سیاست جز دین مبارک اسلام می باشد، جهاد اثرات زنده و مستقیم بر زنده گی اجتماعی مردم می گذارد، لذا الله جل جلاله برای جهاد شرایط مشخص را تعیین نموده است، که از همه مهمترش موجودیت امیر است، باید مسلمانان در یک صف در برابر کفار قرار بگیرند، اگر امیر موجود نباشد، به عوض اینکه جهاد ثمره مطلوبش را بدهد، حالات به گونهء دیگر تغیر می نماید.

  همچنان مسلمانان باید کوشش نمایند که در مقابل کفار یک صف باشند، در صف جهاد تنظیم بازی را جای ندهند، اگر به تاریخ نظر بافگنیم می بینیم که در صدر اسلام در وقت رسول اکرم صلی الله علیه وسلم، وهمچنان در وقت خلفای راشدین: ابوبکر، عمر و عثمان رضی الله عنهم اجمعین، مسلمانان یک صف بودند، هیچ دشمن نمی توانست بر حریم مسلمانان تاخت وتاز نمایند، دشمنان از هیبت مسلمانان در ترس وهراس بودند!

   اما وقتیکه در وقت خلیفه راشد چهارم حضرت علی کرم الله وجهه مشکلات سیاسی در بین مسلمانان رخنه کرد، همه تا به امروز تاریخ را میخوانیم که چه ناگواریها وواقعات تلخ رخ داد!

اگر به وقت جهاد ملت افغان در برابر اتحاد جماهیر شوروی، که عملا بسیاری از ما وشما شاهد آن بودیم بنگریم، می بینیم که در آن وقت چندین جبهه مجاهدین در برابر روسها مصروف جهاد بود، در همان وقت اگر به عین انصاف بنگریم به ساده گی در می یابیم که متاسفانه! چه تعداد از مجاهدین برجسته قربانی اختلافات ذات البینی تنظیم ها گردید!! وسپس در وقت متلاشی شدن حکومت کمونیستها چه مشکلات وناگواریها بین خود بعض تنظیم ها صورت نه گرفت! اینکه کیها باعث ایجاد مشکلات گردیدند؟ موضوع بحث نیست! هر کسیکه بود! در روز رستاخیز در حضور الله جل جلاله جوابگو می باشد! هدف اینست که تعدد احزاب باعث این مشکلات گردید!

   اگر مجاهدین باهم همنوا وهم صدا می بودند، یک امیر می داشتند! از تفرق و تشتت به شکل کلی وجدی اجتناب می ورزیدند! آیا مشکلاتیکه امروز ملت افغان دچار آن است رخ میداد! ؟

 اگر ما به وضعیت فعلی میهن خویش بنگریم، می بینیم که صف مجاهدین الحمد لله تاحد زیادی از وحدت وهمنوایی برخوردار است، وهمین علت است که از یک جهت مشکلات ذات البینی مجاهدین تا حدی زیاد منتفی است، و از جهت دیگر دشمن نه توانسته در بین صفوف مجاهدین مشکلات را ایجاد نموده وبه هدف خویش برسد!

اگر به حالات فعلی کشور سوریه نظر افگنیم، به بسا تاسف می بینیم که همان مشکلات و اختلافات تنظیم های افغانی،  فعلا در بین جبهات جهادی سوریه موجود است، و روز بروز وسیعتر و خطرناک تر شده می رود! یگانه علت اساسی اش تعدد جبهات و احزاب است! چون هر جبهه برای خویش امیر دارد، هر جبهه برای خویش استراتیژی مشخص دراد! وهمین علت است که نیروهای نظام کمونیستی سوریه توانسته است از ضربات کوبنده مجاهدین در امان باشد! به عوض اینکه ضربات مجاهدین متوجه نظام شود، فعلا متوجه خود ایشان گردیده است! الله جل جلاله به فضل وکرم خویش اختلافات ذات البینی شان را حل وفصل نمایند!

  لذا لازم است هر مسلمان سعی ورزد که اسلحه برداشتنش در مقابل کفار باعث ایجاد اختلافات، تشت وتفرق صف مجاهدین نگردد، تا باشد که هم سعادت دنیوی و هم فوز اخروی را کسب نموده باشد! هر مجاهد باید در صفوف اکثریت مطلق جهادی جهاد نماید، اگر جهاد مسلحش باعث اختلافات مجاهدین میگردد، باید که در بخشهای مطبوعاتی، تعلیمی و فرهنگی جهاد قلمی و لسانی را انجام بدهد.

   به هر صورت، غرض از نگاشتن این چند سطر این بود، که هر مسلمان باید به دقت غور نماید، به همه عبادات یکسان نظر نه نماید، چونکه یکسان نیستند، هر عبادت از خود خصوصیات و شرایط مشخص دارد، اگر این خصوصیات وشرایط در نظر گرفته نشود، جای ثواب را عقاب، و جای رفاه وسعادت را بدبختیها و ناگواریها می گیرد!

سلیم بهار

ورته لیکنې

ګډون وکړئ
خبرتیا غوښتل د
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
ټولې تبصرې کتل
Back to top button
0
ستاسو نظر مونږ ته دقدر وړ دی، راسره شریک یې کړئx
()
x