تحریک طالبان را برنظام پنجاه پنجاه خود قیاس نکنید

سمیع الله
رژیم کابل که اکنون نام حکومت عین و غین بخود گرفته است یکی از نظامهای استثنایی و نادر الوقوع تاریخ افغانستان و جهان بشمار میرود. رژیم عین و غین یعنی حکومتی که یک ارگ و یک قصر سپیدار دارد. قصر سپیدار از ع عبدالله و ارگ از غ غنی که هریک خودش را حاکم نیم تنه یا پنجاه فیصد کشور میشمارد.

در نظام سوء خلقت ع و غ از قدرت سیاسی گرفته تا تقرری های پایین هر چیز به حساب پنجاه پنجاه تقسیم شده است. اگر اشرف غنی حاجی الماس را بحیث مشاور انتخاب میکند عبدالله خود را مجبور میداند تا یک بی سواد همسنگ مثل غازی نواز تنی را بحیث مشاور ارشد خود تقرر نماید.
نظام دست ساز جان کیری نه تنها در پایتخت کشور دستخوش چندپارگی،اختلافات وتنازعات ذات البینی است بلکه در ولایات هم وضعیت همین گونه است. بلخ از عطا نور است که گاهی بر خنده های اشرف غنی میخندد و گاهی عبدالله را نامرد توصیف می نماید. قندهار از رازق قاچاقبر است که نمایندگان حکومت مرکزی را مثل والی و معاونش در آتش میسوزاند.شبرغان و سرپل از دوستم است که بگفتۀ کابلی ها (دلش بایسکلش ) هر کار که دلش خواست میتواند بکند حتی اگر تعرض به ریش سفید مثل ایشچی هم باشد.

اما دربین همی گلگلمیری و هرج و مرج باز هم اشرف غنی دم از ریاست جمهوری میزند و خود را اعلی سرقومندان کشور قلمداد میکند.اشرف غنی و سائر منسوبین حکومتی گر چه در ظاهر خود را یک نظام میشمارند اما در خود می فهمند که رژیم اش نظام واحد و یکپارچه نیست بلکه شبیه ملوک الطوائفی است که هر حاکم محلی نظام موازی دارند.

فعالان تبلیغاتی حکومت حالا مخالفین خود (طالبان) راهم بخود قیاس مینمایند و فکر میکنند که شاید تحریک طالبان هم مثل حکومت ارگ و سپیدار چندپارچه و دستخوش جدال ذات البینی باشد.
در چند ماه اخر دیدیم که فعالان استخباراتی و رسانه ای حکومت کابل بارها کوشش کردند تا با جعل اسناد و پیام های صوتی اذهان عمومی را مغشوش نموده تخم نفاق و تفرقه را دربین صفوف طالبان بپاشند. تزویرگران و جعلکاران استخباراتی گاهی پیام های جعلی بنام والی هلمند ملا عبدالمنان نشر مینمایند و گاهی توطئه های دیگر را براه می اندازند.

اما این جعلکاران دروغین باید دل جمع باشند که تحریک طالبان مثل رژیم پوشالی و چندپارچه کابل نیست که به هر سر و سو میدود بلکه این تحریک قائم بر اصول وحدت و اطاعت است که اتفاق و برادری یکی از خواص لازم آن بشمار میرود.



یادونه: په نن ټکی اسیا کې لیکنې یوازې د لیکوال خپل نظر څرګندوي، د ادارې توافق ورسره شرط نه دی. که تاسو غواړئ نن ټکي اسیا کې مو لیکنه خپره شي، اړیکه راسره ونیسئ. مننه

تبصره وکړه

ستاسو ایمیل ادرس به هیڅ کله نشر نه شي.